Litteraturtips

Varumärken i offentlig tjänst är den första svenska boken om hur man rent praktiskt arbetar med varumärkesutveckling i politiskt styrda organisationer. I boken presenteras modeller, verktyg och åtgärdsförslag som kan bidra till att utveckla starka varumärken för myndigheter, kommuner, landsting och regioner. Den sprider därmed ljus över ett område där det länge har saknats dokumenterad erfarenhet och relevant kunskap att bygga på.

Varumärken i offentlig tjänst är specialskriven för alla inom politiskt styrda organisationer som söker en inspirerande och praktiskt användbar vägledning i det vardagliga varumärkesarbetet. Boken bygger på en gedigen teoretisk grund men är med sitt konkreta förhållningssätt och många fallbeskrivningar en handbok i ordets bästa bemärkelse.

Varumärken i offentlig tjänst visar hur man genom ett systematiskt arbete med varumärken kan styra verksamheten, med snabbare utvecklingstakt och högre effektivitet som resultat. Boken presenterar också hur man genom en noggrant utmejslad varumärkesstrategi, professionell kommunikation och en välriggad kommunikationsorganisation kan öka stoltheten internt och attraktionskraften externt.

Om författarna

Ulf Dahlqvist är partner och varumärkesrådgivare på PR- och kommunikationsbyrån Gullers Grupp och arbetar med uppdrag inom både privat och offentlig sektor. Ulf har ägt och drivit företag inom undersökningsbranschen och har egen erfarenhet från offentlig sektor som kommunikationschef i en kommun och som vd på ett kommunalägt bolag. Han är författare till ett flertal böcker, bl.a. den prisbelönta Reklameffekter- Strategi, utformning och medieval.

Frans Melin är ekonomie doktor i varumärkesstrategi och en av de ansvariga för forskning och utbildning inom Strategic Brand Management vid Ekonomihögskolan på Lunds universitet. Frans driver också konsultföretaget Brand Strategy och har många uppdrag som rådgivare, coach och föreläsare inom såväl privat som offentlig sektor. Han har skrivit ett flertal böcker, bl.a. den prisbelönta Varumärkesstrategi – Om konsten att utveckla starka varumärken.

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s