Turism – en basnäring

Svensk turism växer. Fler och fler destinationer tar form och beger sig ut på den internationella arenan. Säkert lite nervösa men samtidigt förväntansfulla. Turismen är entreprenörsdriven. Små företag med stora idéer. Men ensam är inte stark vilket de flesta har insett och därför gått samman – från isolerade besöksanledningar till samverkande destinationer. Detta är en positiv utveckling! Små turistentreprenörer är självklart grunden i många destinationer men de har sällan tillräckliga muskler för att synas, höras och utvecklas. Inte enbart för att förverkliga sina idéer lokalt utan också för att attrahera en internationell publik.

Ett vägledande nyckelbegrepp, är ”samverkan”. Med detta menas inte bara samsyn och samarbete mellan turistföretagen i en destination, utan också engagemang och delaktighet från andra, kanske mindre traditionella turistaktörer – kommunala planerare, politiker och myndigheter. Men varför det? Jo, för att destinationerna behöver deras specifika kompetens och legitimitet.

Men det är här som svensk turism haltar. Destinationerna måste bli större genom att innefatta fler än bara de som är direkt relaterade till turism. Destinationen är större än bara reseanledningen och det faktiska besöksmålet. Lokalt näringsliv, kommuner, akademi och myndigheter med flera måste bjudas in och ta plats i destinationerna för att Sverige ska fortsätta växa som besöksnation.

Kanske lättare sagt än gjort. Kunskapsnivån varierar, begreppen är odefinierade och det är många gånger svårt att placera sig själv och sin verksamhet i den turistiska kedjan.

Men det går i rätt riktning. Fler aktörer på den nationella och regionala arenan avancerar. Förvisso på en nivå som är ganska långt från den lilla turistentreprenören, men ändå! Turism och besöksnäring är idag en basnäring som gör stora ekonomiska och regionalpolitiska avtryck. Med andra ord tillväxt! För att denna positiva utveckling ska accelerera krävs dock att just samverkan mellan olika administrativa nivåer sker. Framförallt att den statliga närvaron ökar och att myndighetssverige gör sig själva delaktiga i destinationsutvecklingen, på destinationen. Detta skulle inte bara ge destinationerna en ny utvecklingspotential utan också ett nationellt erkännande för destinationernas sociala och ekonomiska storhet – en basnäring! Om den statliga närvaron ökar lokalt kommer med största sannolikhet också fler aktörer som tidigare ställt sig utanför ta steget in i destinationsutvecklingen. Då får vi den breda grund som verklig destinationsutvecklingen behöver.

Reflektioner från konferensen: Destinationsutveckling i fokus

/Carl Wangel

Annonser
Det här inlägget postades i Bloggen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s