Tio tips som får dig att lyckas som moderator

_MG_1357

Vad är den gemensamma nämnaren för debatter, seminarier och möten som blir riktigt bra? Jo, någon som håller ihop och leder samtalet. Din uppgift som moderator är att skapa bra kontakt mellan talare och publik. Du ska bidra till att samtalet håller rätt kurs och blir begripligt för publiken. Du har den viktigaste kommunikativa uppgiften. Här har jag samlat några tips.

Förberedelserna:

  • Läs på. Du ska inte vara expert, det är panelen men du måste ställa relevanta frågor och då behöver du vara insatt i ämnet och veta hur den offentliga debatten ser ut.
  • Ta reda på målsättningen. Ta reda på vad ert gemensamma mål är. Vad vill arrangören uppnå med evenemanget?
  • Intervjua alla i panelen. Bekanta dig med alla i panelen några dagar innan. Ta reda på hur de vill bli presenterade, vad de arbetar med (och vad de gjort tidigare), vilka frågeställningar de tycker är viktigast.
  • Gör körschema. Upprätta ett minutschema som du skickar till paneldeltagarna tillsammans med lista över anmäld publik. Du kommer inte att följa schemat i detalj, men det ger dig och panelen en bra ram.
  • Ställ krav på tekniken. Om ni ska använda ljudanläggning så ska alla talare använda mikrofon (även publiken). En del tror att de inte behöver mikrofon eftersom de har så kraftfull stämma. De har fel.

Genomförandet:

  • Genomför en välplanerad inledning. Planera din inledning och öva gärna innan. En lyckad start gör resten av samtalet enkelt. Din uppgift är att presentera talarna och ämnet. Ge varje paneldeltagare talartid tidigt så att de kommer in samtalet. Du kan också involvera publiken direkt genom handuppräckning (frågor kring dagens ämne – hur många tycker att…?).
  • Ta kommandot – och behåll det. Publiken tycker om att moderatorn bestämmer. Det skapar också trygghet i panelen. Du måste avbryta när någon pratat för länge, ställa följdfrågor eller be om förtydligande, säga till direkt om någon pratar för långt från mikrofonen, etc. Du har kommandot och du fördelar ordet. Gör det vänligt och respektfullt.
  • Utgå från körschemat men var lyhörd. Lyssna aktivt och anteckna nyckelord och lämpliga följdfrågor. Sök ögonkontakt med alla i panelen (och publiken). Sammanfatta gärna då och då vad som sagts. Förtydliga inlägg och ställ följdfrågor. Se till att alla får ungefär lika mycket talartid. Om du involverar publiken, uppmuntra då frågor snarare än debattinlägg. Din utmaning ligger i att vara närvarande och samtidigt steget före.
  • Gör det enkelt. Ställ enkla och grundläggande frågor. Se till att alla håller sig till ämnet och pratar begripligt. Alla i lokalen ska förstå. Då blir det roligare för alla.
  • Planera din och panelens avslutning. Bestäm på förhand vad du vill säga eller göra som avslutning, hur du ska tacka panelen och publiken. Och sist men inte minst, – se till att ni håller tiden.

Lycka till!

/David Björneloo

Annonser
Det här inlägget postades i Bloggen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s