Samhällsengagemang i sociala medier

Sociala medier har blivit en viktig plattform för engagemang. Det är en plattform som samlar fler människor än vad det största första maj-tåg någonsin kunnat drömma om. Sociala medier har låg inträdesbarriär rent fysiskt, varför det är lätt att engagera sig.

_MG_3571klarFotograf: Micke Lundström

Även om möjligheterna med sociala medier är stora ställer det krav på organisationer att vara kunniga och veta hur logiken på internet fungerar. Detta är viktigt inte minst för samhällsaktörer, med breda målgrupper och inte sällan opinionsbildande syften.

En ny kandidatuppsats skriven vid Lunds Universitet har kartlagt individers engagemang på sociala medier. Den belyser en del viktiga faktorer som aktörer bör ha i åtanke när de agerar på sociala medier. Till att börja med skriver författarna att det finns två huvudsakliga skäl till samhällsengagemang online. För det första handlar det om identitetsskapande för den egna individen, att genom sitt engagemang förmedla en gynnsam bild av sig själv. För det andra handlar det om att individen har ett personligt engagemang och en passion för en viss fråga, och genom sitt engagemang ämnar påverka.

Engagemanget, oavsett individens huvudsakliga motiv, bidrar till en informations- och kunskapsspridning som förhoppningsvis kan generera nytt samhällsengagemang över såväl ideologiska som nationella gränser. Just detta har mer traditionella typer av engagemang svårare att uppnå, då det helt enkelt lätt blir så att man talar för redan frälsta.

Det går att dra flera slutsatser från denna studie, inte minst kopplat till årets valrörelse. Oavsett vilket skäl det finns bakom samhällsengagemanget kan organisationer som har god kunskap om sin målgrupp och medielogiken dra nytta av sociala medier på olika sätt. Tidigare har diskussionen om engagemang i sociala medier handlat mycket om så kallad ”slacktivism”, alltså att dagens aktivister blivit lata och tror att allt ska lösa sig med hjälp av ett tryck på Facebook. Samtidigt förekommer en annan typ av beteende – den sociala medier-genererade aktivismen.

Vi har sett flera starka rörelser födas under det senaste året som inte hade haft samma möjligheter utan sociala medier. I Kärrtorp demonstrerade mellan 15 000 och 20 000 personer mot nazism och rasism, efter att en liten organisation skapat ett evenemang på Facebook. Feministiskt initiativ har, med stor hjälp av sociala medier i kombination med så kallade ”home partyn” lyckats ta plats i 13 kommuner efter valet i söndags.

Genom att ha personer med stor kunskap om sociala medier i sina led har båda dessa rörelser väckt stort engagemang och fått stort genomslag.

Med rätt insikter om sociala medier kan det vara din tur nästa gång. 

/Hampus Fernström

Annonser
Det här inlägget postades i Bloggen, Digitalt, Sociala medier, Valet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s