Ljug inte (Do not lie, stupid)

Alla organisationer drabbas någon gång av en kris. Det kan handla om allt från tragiska olyckor till att ledande befattningshavare agerat direkt felaktigt. Ibland kommer krisen smygande och andra gånger slår den till som en blixt från klar himmel.

_MG_9782klarFotograf: Micke Lundström

Kommunikation vid kriser är svårt. Situationen ställer stora krav på alla inblandande, både uppdragsgivare och konsulter. Vår erfarenhet av krishantering i skarpa lägen är att ingen kris är den andra helt lik. Förutsättningar och handlingsutrymme varierar från fall till fall. Det gör att det sällan finns några enkla kommunikativa lösningar. Den typen av lösningar fungerar nämligen bäst i ppt-presentationer. Inte alltid i praktiken.

Samtidigt finns det några vägledande principer. Vi brukar börja krisuppdrag med att fråga: ”Hur vill du (eller din organisation) bli ihågkommen efter krisen?”. Det ger en riktning för det fortsatta arbetet. Några av råden vi på Gullers Grupp ger är:

  • Ta reda på fakta och utvärdera situationen: Du måste kunna svara på vad som hänt. Och det så snabbt som möjligt.
  • Ljug inte: Det är alltid fel att ljuga. Dessutom är det dumt, eftersom lögner alltid avslöjas. Vi lever i en transparent värld. Samtidigt är det ganska ofta du inte kan berätta hela sanningen på grund av omsorg kring medarbetare, affärshemligheter, utrikessekretess eller liknande. Men prata då om det du kan. Förklara och var så transparent som möjligt.
  • Var tillgänglig, för medier och andra: Du har allt att vinna på att ge din version av historien. Ingen annan kommer att göra det åt dig.
  • Var snabb, flexibel och framåtblickande: Krisplanering är utmärkt. Men när kriser kommer måste du läsa av verkligheten – inte kartan. Du måste vara snabb, blicka framåt och hela tiden anpassa dig till nya lägen.
  • Sammanhängande budskap till alla: Kommunicera ett övergripande budskap till alla, men anpassa efter specifika målgrupper.
  • Använd alla kanaler: Idag är alla organisationer medieföretag. Det betyder att du kan använda egna kanaler och sociala medier för att kommunicera snabbt och enhetligt.
  • Utvärdera och analysera: Dra lärdomar, utveckla och rusta din organisation för framtiden

Och kom ihåg: Kriskommunikation är en konst, inte vetenskap.

/Johan Brandt

Annonser
Det här inlägget postades i Kriskommunikation och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s