Våga fråga

Campus Helsingborg_fotograf Johan PerssonFotograf: Johan Persson

Förra veckan besökte jag min gamla utbildning vid Institutionen för strategisk kommunikation på Campus Helsingborg, Lunds universitet för att inspirera nya studenter. Mitt anförande skulle handla om mitt arbete som juniorkonsult på Gullers Grupp. Det kändes onekligen en smula hedrande och väldigt skoj att få möjligheten att berätta om min väg in i kommunikationsbranschen.

Förutsättningarna för att leverera ett bra presentationsinnehåll var, rent objektivt, ultimata:

  • Det var ett ämne som ligger mig väldigt nära (brukar vara så när man ska prata om sig själv)
  • En publik vars situation jag själv befunnit mig i för bara ett par år sedan
  • En fysisk omgivning som jag var välbekant med
  • Och framför allt – ett (förmodat) intresse bland åhörarna för vad jag skulle prata om

Närmare ett idealtillstånd tror jag är svårt att komma när man ska göra en presentation inför människor man aldrig träffat förut. Jag funderade ut en disposition på min presentation och ringde därefter en vän från studietiden för att få hans input. När jag berättat om mitt upplägg, sade han fundersamt:

– Ja, det där låter ju i stora drag bra… Men tror du att den som lyssnar fått svar på sina kärnfrågor när du är klar?

Det tog ett kort ögonblick för mig att formulera min replik:

– Du menar vad jag har med mig ifrån min utbildning? Vad jag faktiskt gör för något i mitt arbete som juniorkonsult?

– Precis! Och får de verkligen med sig några konkreta, användbara tips? Lade min vän till.

Jag är övertygad om att framgångsrik kommunikation byggs med hjälp av frågor. Välformulerade och relevanta frågor hjälper inte bara till att formulera budskap i en given situation. Frågeställningar ger även svar som är ovärderliga på en högre nivå, för att sortera, identifiera och prioritera strategiska värderingar och inriktningar.

Det är mycket möjligt att jag inte fullt ut lyckades att ge den givande och intressanta presentation som jag önskade göra. Trots att jag trodde mig ha hittat de där essentiella frågorna att utgå ifrån. Men genom att rikta in mig på de där frågorna lyckades jag åtminstone undvika att hålla ett föredrag som helt och hållet utgick från mina egna preferenser.

Den kanske största poängen med att ställa sig kärnfulla frågor är att det hjälper lärandet. Det gäller det personliga lärandet och det gäller lärandet i en grupp såväl som för en hel organisation. Om man inte ställer några frågor är nämligen sannolikheten att komma fram till konstruktiva svar försvinnande liten.

Några frågor på det?

/Alexander Orlinge

Det här inlägget postades i Kommunikationsrollen, Utbildning och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

