Säg som det är så att alla förstår

Det känns väldigt positivt och spännande för oss på Mediegruppen att bli en del av Gullers Grupp. I dag tjuvstartade vi vårt gemensamma arbete med en frukostföreläsning hos Gullers Grupp. Jättekul att så många kom för att lyssna till oss och Hedvig Elander från NCC när vi pratade om vikten av tydliga budskap och den journalistiska metoden.

Den journalistiska metoden handlar om att gå pang på rödbetan och säga det viktigaste först, för att på bästa och snabbaste sätt nå mottagaren med budskapet. Vår erfarenhet är att metoden fungerar i alla organisationer och företag, stora som små, både när det gäller den externa kommunikationen och den interna.

Hedvig Elander som är ansvarig för intern och extern kommunikation på NCC Construction berättade om den resa det stora byggbolaget har gjort på området. Det handlar om att utbilda chefer och projektledare för att skapa en bred förståelse för kommunikationens betydelse i hela företaget. Det handlar också om att genomföra nyhetsinventeringar för att kunna vara proaktiv och lyfta fram de egna nyheterna.

Just nyhetsinventeringar är något som vi på Mediegruppen gärna lyfter fram i våra utbildningar som nyttigt och meningsfullt. Det blir ofta en aha-upplevelse för chefer och informationsansvariga: ”Tänk att vi hade så här mycket att berätta om!”

Vår erfarenhet är att det alltid krävs chefer som tar kommunikationen på allvar både i ord och handling för att utveckla en god intern och extern kommunikation. Tydlig kommunikation skapar enighet kring en gemensam målbild som är nödvändig för att nå uppsatta mål och att få medarbetarna att känns sig delaktiga. Kommunikation handlar dock ytterst alltid om att förmedla budskap och att åstadkomma resultat, ärligt och rakt på sak. Säg som det är så att alla förstår.

Eftersom det var lapp på luckan och fullsatt i lokalen återkommer vi med ännu ett frukostseminarium på det här temat senare i höst.

/Tomas Hagström, Lars-Erik Marklund, Per-Olof Olsson,  Mediegruppen – en del av Gullers Grupp

Det här inlägget postades i Frukostseminarium, Internkommunikation och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s