Fullsatt frukost om att åstadkomma viral succé

Med tanke på att det visas 600 miljoner timmar film på YouTube varje månad krävs en strategi för att organisationer ska nå genom bruset med sina filmer. Säsongens sista frukostseminarium hos oss på Gullers Grupp handlade om just detta – hur organisationer kan sprida budskap genom film.

Under det fullsatta seminariet diskuterades hur organisationer kan nyttja kraften i film för att skapa digitala kampanjer som verkligen når målgruppen. Som exempel användes den kreativa kampanj Gullers Grupp tagit fram tillsammans med Sveriges Apoteksförening för att belysa apoteksbranschens samhällsnytta. Moderator var Christina Lucas, konsult på Gullers Grupp.

Henrik Ehrenberg, chefsstrateg på Sveriges Apoteksförening, talade om kampanjen som de nyligen sjösatt tillsammans med Gullers Grupp. Utifrån konceptet ”med.hjälpare” är tanken att lyfta fram landets apotekspersonal, deras kompetens och roll som första och sista länk i vårdkedjan.

– Det är första gången som vi arbetar på det här sättet och vi är väldigt nöjda med resultatet, sa Henrik Ehrenberg. Nu känns det som att vi har ett koncept som går att jobba vidare med.

Johan Larsson, digital kreatör på Gullers Grupp, berättade om det kreativa arbetet bakom kampanjen och hur samtliga enheter som producerades inom konceptet ”med.hjälpare” placerade användaren i centrum. Konceptet har bland annat kommunicerats genom humoristiska filmer och applikationen Din vän i nöden, som visar vilken Facebook-vän som borde ta hand om dig när du är sjuk.

Film 1 

Film 2

– För att nå framgång med digitala kampanjer, så måste man hela tiden sätta mottagaren i centrum, förklarade Johan Larsson. Det innehåll du tar fram måste innehålla något som tilltalar och engagerar personerna du vill nå. Det gäller att man har gjort sin hemläxa och har något unikt att visa upp.

Från företaget Unruly deltog strategen Björn Blomkvist. Unruly arbetar med distribution, analys och rådgivning åt företag och organisationer som vill öka spridningen av filmer online, vars innehåll och distribution skräddarsys för att generera maximalt antal delningar hos målgruppen. Titlar som ”Epic Split” (Volvo) och ”Real Beauty Sketches” (Dove), har fått enorma genomslag genom delningar i sociala nätverk. Enligt Björn beror människors benägenhet att dela innehåll över nätet på två saker.

– Det ena är psykologiska faktorer, vad man känner när man ser filmen, berättade Björn Blomkvist. Det andra är sociala motivationsfaktorer, vad som gör att man faktiskt delar filmer. Det faktum att visningarna sprids över allt fler plattformar gör att distributionen blir allt viktigare – en film som ses av få kan inte delas av många.

Är du nyfiken på vilka filmer som delas mest? Ett tips är att hålla koll på Viral Video Chart som visar vilka som är världens mest delade filmer.

 

/Alexander Orlinge

Annonser
Det här inlägget postades i Digitalt, Frukostseminarium, Kreativitet, Mätningar, Video. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s