Vilken nättrend ska du ha koll på i år? Mobilt, enligt Mary Meeker

Vid den exklusiva Code Conference i Kalifornien under förra veckan presenterade webb- och teknikgurun Mary Meeker, partner på den tunga VC-firman The Kleiner Perkins Caufield & Byers, sin årliga internetrapport: Internet Trends 2014.

Och som vanligt när den publiceras, lägger alla som är nyfikna på hur dagens och framtidens internet ser ut, allt åt sidan för att läsa av de 164 faktaspäckade sidorna.

Meekers årliga rapport är en institution i sig och ger fakta där många annars anser och tycker. Det som gör rapporten särskilt intressant är att hon sammanställer data som visar vad som sker nu samtidigt som hon också sätter det aktuella i ett mer långsiktigt strategiskt sammanhang.

Men om årets rapport ska sammanfattas en enda mening: mobilt fortsätter att växa och utvecklas i raketfart.

Några intressanta trender med mobilt fokus:

  • Tillväxten i internetanvändare minskar och hamnar strax under 10 procent för året.
  • Abonnemangen med så kallade smarta mobiler ökade med 20 procent. Men det går att se att ökningstakten generellt börjar avta.
  • Försäljningen av surfplattor ökade med hela 52 procent. Ökningen är större än den för pc någonsin har varit i närheten av. Vi gillar alltså surfplattor.
  • Mobil datatrafik ökar med otroliga 81 procent. Det beror främst på en ökning av konsumtion av rörlig bild.
  • Sammantaget utgör nu mobil trafik 25 procent av all internetanvändning jämfört med 14 procent förra året.
  • Sensorer i olika enheter som nyare smarta mobiler och surfplattor skapar en enorm mängd data, som vi långt ifrån analyserar fullt ut.
  • Även mobil annonsering tar fart och ökar med 47 procent och utgör nu 11 procent av de totala annonsintäkterna på nätet. Men det visar samtidigt att det finns stort utrymme för fortsatt mobil tillväxt.
  • Intäkterna från mobilappar är större än intäkterna från mobilannonsering. Det är alltså lättare att få folk att betala 7 kr för en app än att få dem att titta på annonser för samma värde.
  • Vi spenderar 20 procent av vår medietid på mobiler.
  • ”Second screen-beteendet” har slagit igenom, det vill säga att mobilanvändare surfar samtidigt som de tittar på tv. Det skapar möjligheter för annonsörer och andra med integrerade kampanjer.

Den bild i presentationen som kanske är den mest besvärande för dem som äger eller arbetar på papperstidningar är den som visar att både annonspengar och konsumtion av printmedier fortsätter att minska. Meeker har visat bilden nedan under flera år nu och inget tyder på att trenden kommer försvinna.

brandt2.jpg

Men samtidigt kan printmedier glädjas åt att de fortfarande kan ta oproportionerligt mycket annonspengar i förhållande till den tid som spenderas på dem.

Med min bakgrund, från en tidning (DN) där jag arbetat med redaktionell utveckling inom print, webb och mobilt, är det lätt att konstatera att papperstidningar idag har svårt att anpassa sin verksamhet för en mer digital värld när det gäller hållbara digitala affärsmodeller. Analoga kronor blir fortfarande ofta digitala ören.

Nu visar Meekers sammanställning att människor i snabb takt skapar ett mobilt beteende. Medieföretagen riskerar därför ännu ett tapp i sina annonsintäkter, ett inkomstbortfall som riskerar att slå mot den redaktionella kvalitén och utbudet.

Mediebolagen lyckas inte tjäna pengar på den mobila utvecklingen. Men allt är inte nattsvart. Det finns flera intressanta mobila mediesatsningar. Exempelvis Quartz som startades av tidskriften The Atlantic och Schibsteds Omni.

Sammantaget visar Meekers rapport med all tydlighet att vi lever i en mobil internetvärld och presentationen rekommenderas för alla som arbetar med kommunikation.

/Johan Brandt

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Digitalt, Förändringsarbete, Från utlandet, Mätningar, trender. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s