Partitest

Vid förra riksdagsvalet var det ungefär var fjärde väljare som gjorde något av mediernas partitest. Tekniken är i princip enkel. Väljaren uppger sina åsikter i ett antal sakfrågor och så räknar programmet ut vilket parti som ligger närmast.

Det är inte bara svenska medier som upptäckt den här tekniken. Wahlkabine i Österrike, Wahl-O-Mat i Tyskland, Vote Compass i Australien och EU Profiler i europeisk skala är några syskon.

Känner man statsvetare är man inte förvånad att detta har blivit ett livaktigt forskningsfält. I internjargongen är partitest kända som VAA, Voting Advice Application. Nyligen utkom samlingsvolymen “Matching Voters with Parties and Candidates: Voting Advice Applications in Comparative Perspective” (Garzia & Marschall 2014).

Utvärderingarna visar att partitest är mycket känsliga för vilka åsiktsfrågor som man väljer ut, hur avståndet mellan individ och parti räknas ut och ett antal andra metodproblem. Den som låter sitt partival styras av ett partitest överlämnar i praktiken sin röstmakt till några journalister och experter.

/Olof Petersson

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Digitalt, kommunikationseffekt, Mätningar, Valet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s