Content markering – det nygamla svarta?

Nyligen hade vi på Gullers Grupp ett frukostseminarium som handlade om ett av de  buzzword som under de senaste åren varit mest populärt bland kommunikatörer och marknadsförare – content marketing.

bildcm

Från statens forskningsbolag RISE deltog kommunikationschefen Mai Terras. Hon berättade bland annat om hur RISE arbetar med sin nysatsning – vetenskaps-TV.

Avsnitten 1 RISE-TV

Avsnitt 2 RISE-TV

 

Genom att göra ett antal programavsnitt, publicera dem på YouTube och andra forum, visar RISES:s vetenskaps-TV, att det att nå tittare utan att gå omvägen via massmedia. Genom att inrikta sig tydligt mot en viss målgrupp är content marketing ett spännande grepp som dyker upp som inslag i den strategiska kommunikationen hos allt fler organisationer och företag.

Malin Ekman, journalist och medieanalytiker, medverkande också  och hon talade om trender och mediernas roll i den allt mer uppluckrade gränsen mellan PR och journalistik. Malin menade att mycket material idag håller så pass hög kvalité att det är svårt att avgöra om det är en produkt av en redaktion eller en kommunikationsavdelning.

Johan Larsson, på Gullers Grupp,  arbetar mycket med att hjälpa företag och organisationer att skapa målgruppsanpassat innehåll  via film och annan typ av digital media. Han gav olika konkreta exempel på hur det  går att arbeta med content markting. Att prioritera, navigera och tänka på rätt sätt inom detta relativt nya område är viktigt, men inte alltid helt lätt.  Det nya medielandskapet erbjuder en enorm mängd information tillgänglig för allmänheten – därför gäller det att ta plats för att synas i bruset av alla aktörer på internet.

Spana gärna in några av de produktioner som Johan pratade om:

Coca-colas film som tar avstamp i det ansträngda relationen mellan Indien och Pakistan, med ett budskap om att det som förenar människor är starkare än vad som splittrar dem.

Också inom politisk kommunikation går det att hitta spännande exempel. LO släppte i början av 2014 en dokumentär kortfilm med syfte att spegla konsekvenserna av regeringens politik under de senaste åren.

Givetvis är exemplen som gav på frukosten bara ett axplock av vad som går att sortera in under kategorin content marketing. Lika gärna som film- eller webbtv-produktioner kan det också handla om en egenproducerad papperstidning, en podcast eller kanske en app.

Kanalvalet är nödvändigtvis inte det centrala, även om utgångspunkten är att det alltid handlar om egna kanaler före köpta.  Fokus ligger istället på vilka man vill nå och vad som är attraktivt och intressant för dessa.  Översatt till kommunikatörslingo handlar det om målgrupper och målgruppsanalys. För de allra flesta som sysslar med kommunikation på en professionell basis är detta inget nytt. Content marketing är heller knappast någon ny mirakelmedicin. I någon mån är det ändå att betrakta som det nya svarta för oss som sysslar med kommunikation. I sanningens namn är det dock inte särskilt nytt och inte heller så värst svart. Men det är ett nyttigt perspektiv för att få till kommunikation som är ”outside the box” och samtidigt effektfull – kreativt samtidigt som det är strategisk.  Framförallt är det ett väldigt bra grepp för stärka och utveckla ett varumärkes eller en organisations relation till sina mågrupper.

Att kommunikationen har värde och är relevant för den som läser, ser eller lyssnar  på den är bärande för all content markering. Det med andra ord innefatta såväl att popularisera komplexa forskningsprojekt i webbtv-format, som att skapa en särskild app för att underlätta myndighetsärenden eller som producera film-tutorials som hjälp åt kunder att skruva ihop sina nyinköpta möbler.

OK, mycket snack och många exempel, men hur skulle det kunna låta om man kokade ner content marketing till en kortfattad ordalydelse? Tja ett blygsamt försök från min sida skulle vara att content marketing handlar om vad man väljer att placera i kommunikationens förgrund respektive bakgrund.

Tillspetsar kan man säga att content markering placerar produkten/tjänsten/varumärket bakgrunden och istället lyfts kontexten för produkten/tjänsten/varumärket fram i förgrunden. Alltid med utgångspunkt ifrån vad målgruppen vill höra, inte vad man själv primärt vill säga.

För den som vill fördjupa sig ytterligare i definition och innebörd av begreppet,  rekommenderar jag varmt den här utmärkta krönikan i Resumé av Thomas Barregren.

/Alexander Orlinge

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Bloggen, Content marketing, Digitalt, Video. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s