Att ta debatten eller att vägra

Resultatet av valet till EU-parlamentet kan beskrivas som ”ett steg fram – två steg tillbaka”. Feminististikt initiativ kom in i EU-parlamentet och SD fick nästan 10 procent av rösterna. jag tittar mig omkring och undrar vilka dessa SD:are är.

Jag, såsom säkert många fler, vill prata med dessa Sverigedemokrater, höra hur de resonerar. Utopin för ett sådant samtal skulle vara som den där sketchen där nazister läser upp ett manifest om vilka invandrare som ska ”skickas ut”. Nazisterna börjar sedan rada upp undantag. Pizzabagaren, paraboloperatören och nyhetsankaret är ju så bra att de måste få stanna. Jag hoppas att Sverigedemokraterna skulle komma till samma insikt.

Jag vill prata med SD, kanske för att jag enligt statistiken är en person de tycker om, och att jag inte har något att frukta. Man alla vill inte veta av dem – och jag förstår det.

Igår loggade jag in på Facebook och såg min kompis Begmos status. Statusen är för mig definitionen av civilkurage och integritet.

”Om någon av mina vänner har röstat på SD kan jag hälsa att med deras politik hade jag och min familj aldrig fått stanna kvar i Sverige. Vi hade skickats tillbaka till Turkmenistan, ett land som är lika stängt och förtryckande som Nordkorea. Ett land där människor mördas och fängslas godtyckligt för att de vill kunna lägga ner en valsedel i en urna.

Om du har röstat på SD och verkligen tror på organiserad rasism och är stolt över nästan 10 procent, gör mig en tjänst. Låtsas som att det var verklighet att jag inte fick stanna kvar i Sverige och ta bort mig från din vänlista.

Om du är så jävla korkad att du inte vill ha mig eller någon annan mörkhårig, brun, svart, vit, HBTQ, muslim, jude, polack, kurd, kvinna, ja, fan, alla som på något märkligt sätt hotar din patriarkala och rasistiska världsbild, sluta låtsas att du vill vara min vän. Sluta låtsas som att du respekterar mig och mina åsikter. Sluta låtsas om att du vill att jag ska uttrycka min mening. Du är antidemokrat och delar in människor i två fack, dåligt och bra.

Ta bort mig. NU. Och låtsas som att det aldrig fanns någon arg blatte som skrev en FB-status om hur jävla dum i huvudet du är.”

Statusen har sedan igår fått 239 likes.

/Rebecka Berntsson Eskilstorp

Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Valet, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

