Teknikutveckling

På väg till skolan undrar yngsta dottern om jag och hennes lärare (som under en termin på gymnasiet gick i samma klass) messade varandra på lektionerna.

– Men det fanns ju inga mobiler!, utropar jag.

Och det vet hon förstås. Det har hon hört tusen gånger förut. Men ändå, helt lätt är det inte att begripa för den som är född på 2000-talet.

Själv minns jag tågluffen när jag ringde hem från en telefonkiosk i Verona för att höra om jag hade kommit in på universitetsutbildningen. Och undrar så här i efterhand hur min mamma kände när hon under en månads tid inte hade en aning om var i Europa hennes tonårsdotter befann sig. En kompis blev till och med efterlys av Interpol, när hennes mamma efter några månader tröttnade på att inte veta var hon var.

När jag berättar för yngre kolleger att vi inte ens hade elektriska skrivmaskiner när jag gick på Journalisthögskolan, tittar de misstänksamt på mig och undrar hur gammal jag egentligen är. Om man skulle ändra i en text fick man tippexa över. Ville man flytta ett stycke fick man klippa ut det ur manusbladet och tejpa fast det där det skulle vara. Det gjorde man inte om det inte var absolut nödvändigt.

På första journalistjobbet fick vi efter något år en mobiltelefon. Det kändes fantastiskt modernt. Den vägde ett ton och var stationerad i bilen.

Listan på icke-teknisk kuriosa kan göras lång, men hör tack och lov till historien. Utan att tänka på det messar jag äldsta dottern att hon måste åka från Gröna Lund senast klockan 20 på lördagskvällen. Hon svarar så fort hon klivit ur stora fritt fall och MMS:ar en bild på hur hon såg ut när hon befann sig högst upp.

Lika självklart mejlar jag texter till kunder och fixar deras önskade ändringar utan att behöva ta till varken sax eller tippex.

Så plötsligt funkar inte mejlen. Katastrof. Under någon timme går det inte att skicka eller ta emot någonting. Det går inte att jobba.

Sedan blir allt som vanligt igen.

/Marie Markowicz Lindén

Det här inlägget postades i Bloggen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

