Bildens kraft

Igår ledde jag en workshop där medarbetarna och ledningen i en expertorganisation skulle diskutera och reflektera kring sitt nuläge och sin framtid.

Det riskerar lätt att bli väldigt mycket ord – inte minst från de personer som är experter just inom ett särskilt utmanande framtidsområde. Jag valde därför att arbeta med bilder, eller rättare sagt fotografier. Fotografier väcker andra sinnen än det rationella och vardagliga.

Metoden är effektiv – men enkel. Ur ett berg av bilder – särskilt framtagna för den här typen av övningar – fick var och en av deltagarna välja de bilder som för dem symboliserade organisationens nuläge och dess framtid. Sen fick man beskriva varför man valt just den bild man valt. I andra övningar har vi låtit medarbetare välja bilder som t ex avspeglar en viktig aspekt i deras jobb, något de skulle vilja förändra i sin arbetssituation eller vad som kännetecknar ett förändringsarbete.

Att arbeta med fotografier – metoden kallas photolangage och vi arbetar ofta med den – förenklar ett grupparbete genom att alla deltar på lika villkor. Fotografiet blir ingången till ämnesområdet. Ingen sitter inne med det ”rätta” svaret, vilket annars lätt blir fallet. Utifrån bilden kan man mötas – och få syn på nya aspekter. Alla kan bidra till processen framåt och därmed tillsammans inleda en förändringsresa.

/Annika Sjöberg

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Grafisk form. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s