Partier försiktiga med nya medier

Det är inte alls säkert att det kommer att användas så mycket innovativa medier i årets val. Partierna är tvärtom rätt så tröga att anamma nya kampanjmetoder. Det bekräftar en nypublicerad undersökning av finländska val (Carlsson, Djupsund och Strandberg, i Scandinavian Political Studies, 37:1, 2014).

Det här kan vara helt rationellt, konstaterar forskargruppen. Kostnaderna och ansträngningarna är inte alltid värda mödan. Och framför allt skyggar partierna inför att ta onödiga risker. Med sociala medier kan man lättare förlora kontrollen över det mödosamt ihopsnickrade valbudskapet.

Vissa undantag visade det sig dock finnas. Kvinnor och företrädare för små partier var mer benägna att gå in i en mer öppen, interaktiv och personlig kommunikationsstil.

/Olof Petersson

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Digitalt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s