Datadriven journalistik

Stora datamängder, statistisk dataanalys, snabba bearbetningsmetoder och slagkraftig kommunikation håller på att förändra den samhällsbevakande journalistiken. En pionjär var Philip Meyer, som redan 1973 lanserade uttrycket ”precisionsjournalistik” för att få journalister att börja använda samhällsforskningens metoder.

Hjälten vid det senaste amerikanska presidentvalet blev Nate Silver, som i New York Times publicerade en serie träffsäkra prognoser av valutgången. Hans bok ”The signal and the noise” blev sedan en bästsäljare.

Nu har Nate Silver flyttat över till ESPN och New York Times har i stället byggt upp en ny analysredaktion som lovar att bli riktigt spännande, både när det gäller innehåll och presentation. Adressen är http://www.nytimes.com/upshot och ligger, än så länge, på gratissidan av betalväggen.

OLof

Alla som älskar kartor och diagram blir säkert nöjda men förhoppningsvis också en och annan som är allmänt nyfiken på de stora mönstren inom politik, ekonomi, sport och samhällsfrågor.

Förutsättningarna i USA är delvis speciella men det finns tecken på att även medier i Sverige och övriga i Europa hänger på datavågen. Efter EU-direktiv och regeringsbeslut håller staten på att öppna tillgången till myndigheternas databaser. Därmed öppnas en guldgruva för datadriven journalistik.

/Olof Petersson

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Datavisualisering, Demokrati, Digitalt, Från utlandet, Valet, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s