Crowdsourcing och ideologiernas återkomst

Supervalåret till trots är vi många som saknar en starkare ideologisk debatt i svensk politik. Mycket av detta kan tillskrivas det Marie Demker träffsäkert kallar den ”blåröda röran”, det faktum att de politiska skillnaderna mellan de två största partierna mest är retorisk.

Det har visserligen banat väg för både en frisk rosa jämställdhetsfläkt och en brun unken främlingsfientlig dito, men faktum kvarstår att den politiska debatten i allmänhet känns rätt pragmatisk, repetitiv och trist.

Det var därför intressant att läsa Ulf Bjerleds analys i SvD:s kulturbilaga där han beskriver nätet som en outnyttjad politisk kraftkälla. Bjereld ser potentialen i fenomenet crowdsourcing, där man genom internet nu snabbt och enkelt kan använda den kollektiva massans kreativitet och intelligens för att hitta nya smarta lösningar på konkreta problem.

Kommersiella aktörer har sedan länge använt denna metod, exempelvis den amerikanska t-shirttillverkaren Threadless som använder crowdsourcing för att både skapa och välja ut sina produkter.

Så frågan är när denna utveckling tar steget över till politiken.Utmaningen är att den givetvis utmanar de traditionella partistrukturerna. Att den svenska politiken inte var riktigt mogen för detta ännu visade sig tydligt när Centerpartiet för två år sedan åtminstone delvis försökte använde sig av en wiki när man skulle ta fram sitt nya partiprogram.

Fast eftersom potentialen är enorm är det endast en tidsfråga innan även de politiska partierna kommer att använda den kollektiva intellektuella kapaciteten för att både utveckla sina ideologier och ta fram skarpa policyförslag. Vi som väntar på ideologiernas återkomst i politiken hoppas i alla fall på det.

/Markus Förberg

Det här inlägget postades i #blogg100, Digitalt, kommunikationseffekt, Valet, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s