Sverige, Sverige älskade vän

En dag kom jag att prata med en man som arbetar på ett av Stockholms största taxibolag. Vi pratade om kultur och olika nationaliteter. Han sa att många av deras chaufförer som är av utländsk härkomst tycker att det är jobbigt när passagerarna frågar var de kommer ifrån.

Det fick mig att tänka till. Jag är nämligen en sådan person som ofta frågar var folk kommer ifrån. Det gäller inte enbart invandrare utan även personer med en dialekt som jag inte känner igen – typ folk från Övertorneå.

Men jag vill faktiskt särskilt fråga nyanlända svenskar var de kommer ifrån. Jag vill veta mer om kulturen, maten, språket, statsskicket – ja allt! För det är faktiskt så att deras kultur förhoppningsvis mycket snart även kommer att bli min kultur – förlåt mig – VÅR kultur.

Så till alla er som kanske känner sig stötta över att jag frågar om ursprung: jag är bara väldigt intresserad och jag vill veta allt om dig – för det kommer bli en del av mig.

/Rebecka Berntsson Eskilstorp

Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

