Amerikanska valprognoser

Många prognoser om opinionsutvecklingen är riskfria eftersom det aldrig finns något exakt facit. Men valprognoser är annorlunda. Efter valet kastas ett obönhörligt ljus över försöken att förutspå väljarnas dom.

En del statsvetare tar risken att utsätta sina teorier för denna obönhörliga granskning. Före valet offentliggör de sina modeller och prognoser. Nyligen publicerade amerikanska statsvetarförbundet ett omfattande material om vad som hände med spådomarna inför presidentvalet 2012 (PS: Political Science & Politics, 47:2, April 2014).

Det finns fyra olika metoder att bygga valprognoser. ”Strukturalisterna” utgår från tidsserier av främst ekonomisk art – dåliga tider förväntas gynna oppositionen. ”Aggregerarna” slår ihop tillgängliga opinionsmätningar och försöker spåra de viktigaste mönstren. ”Syntetiserarna” gör både och, och löper risken att få många variabler och oöverskådliga modeller. ”Bedömarna” är som lokala meteorologer som lägger erfarenheter och omdöme till det statistiska datamaskineriet.

Alla lyckades få rätt i den allmänna meningen att de förutsade att Obama skulle vinna. Svårigheten är att få rätt när man gör prognoserna flera veckor eller kanske till och med månader före valet.

Prognosmodellerna ger en del statsvetenskapliga lärdomar. Politiken har sina egna konjunkturcykler: ju längre en regering suttit, desto trögare går det att få förnyat förtroende. Ekonomin spelar roll, särskilt väljarnas egen bild av den samhällsekonomiska utvecklingen. Många väljare är relativt närsynta: det är framför allt det senaste årets händelser som sätter spår.

Slutligen framgår det att rörligheten inte är så stor som många tror. Förändringarna från vecka till vecka är vanligen inte så stora och medierna överdriver ofta betydelsen av utspel, personfaktorer och kampanjtaktik.

/Olof Petersson

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, kommunikationseffekt, Mätningar, Valet, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s