Men vad är det värt då?

En fråga som allt oftare ställs till budgetäskande kommunikatörer. Kommunikatörer som vill ha resurser till en kampanj, till en pr-aktivitet, till att utveckla chefers kommunikativa kompetens. Och vad ska man svara på detta?

Det ÄR inte en enkel fråga att svara på – men den måste besvaras. Vi som kommunikatörer måste kunna föra ett resonemang som visar på hur det vi gör tillför värde. Vi måste kunna visa hur värdekedjan ser ut, från den insats vi tänkt göra, till effekter på kunskap eller attityd och sedan vad det i sin tur betyder för annat – t ex varumärke, försäljning, attraktionskraft som arbetsgivare etc.

Men om vi ska kunna svara på vad det är värt måste vi också vara så insatta i vår verksamhet att vi förmår sätta ett värde på den yttersta effekten vi vill skapa. Och vi måste ställa krav på siffror och underlag från verksamheten så att du i din tur får förutsättningar och möjlighet att beräkna värdet av ditt arbete?

Vad är det värt att få 10 procent fler att söka arbete hos oss om vi verkar i en bransch där konkurrensen om arbetskraften är hög? Vad är det värt att slippa vårdkostnader för skador som beror på okunskap om skydd? Vad riskerar vi ekonomiskt om vi inte får våra medarbetare att följa de interna miljökrav vi har? Vad kan vi vinna på att behålla de medarbetare vi har och slippa rekrytera nya som ska läras upp till en given kostnad?

Först när vi har gjort den analysen kan vi börja relatera de kostnader vi har för olika insatser till det värde de skapar. Men gör vi detta så kan vi också svara på vad det vi gör ger. Och med det vinner vi också större förtroende och kraft i våra verksamheter.

Och det har också ett värde.

/Annika Sjöberg

Det här inlägget postades i #blogg100, Kommunikationsrollen, Mätningar, Varumärkets roll, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s