Att välja sitt engagemang – eller om det bara blev

Valborgshelgen har givit tid till eftertanke. Men tyvärr gör situationen i vår omvärld att sådant lätt leder till dåligt samvete. För i Syrien pågår det mest fruktansvärda som går att tänka sig, människor flyr för sina liv, de som hinner och får sedan inte komma in i Europa. Samtidigt har Ryssland smyginvaderat Ukraina och fortsätter att stärka sin diktatur.

Då har vi supervalår i Sverige, med val även till Europaparlamentet. Fast det tycktes som bortglömt i söndagens partiledardebatt- och sen kommer de undra över varför valdeltagandet blev så lågt- hur tänkte ni nu Svt?

Men här där jag bor har vi Moderaternas valaffischer på varenda lyktstolpe. Mest är det Anna Maria Corazza Bildt- som tror på Europa.

Själv stod jag i snålblåsten på scouternas valborgsfirande, där jag höll i en gummisnoddsskjutartävling, för ett barn som inte ens vill gå i scouterna. Dagen efter var det trädgårdsfix, sedan tänka på sin egen fysik, för att slutligen åka med barn på basketturnering. Typiska aktiviteter för en helylle småbarnsförälder som på bästa sätt ska bidra till samhällsutvecklingen.

Jag har dessutom, minsann, ett heltidsjobb på Sveriges bästa PR byrå. Och mitt dåliga samvete kan jag ju lösa på Facebook, eller i den här bloggen. Här kan jag utgjuta mig lite över min vånda, över såväl min vånda som över världens tillstånd och valrörelsen. Så har jag tagit ytterligare ett ”stort” demokratiskt ansvar, eller? – Kanske bara varit lite gubbig?

För demokratin behöver väl människor som tycker till och inte bara håller med? Människor som vågar och har ork att ta konflikt och meningsskiljaktigheter även när de själva kan framstå som dåligt pålästa och inte så smarta?

För mig är svaret ja. För trots att jag kanske gör mest nytta genom att betala avgifter till olika ideella organisationer så gör det inte att jag känner mig mindre frustrerad. Även om det nu känns som läge att stöda Östgruppen för demokratiutveckling i Ryssland och sedan bör man ju alltid betala mer till katastrofhjälp i Syrien.…

Men kanske att man ibland måste acceptera att det inte finns tid och ork för allt. Just nu kanske det får vara nog med att se till sina barn, betala sina skatter och avgifter och våndas över sakernas tillstånd.

Att rösta i europarlamentsvalet är en självklarhet. Utanför idrottshallen ser jag att det finns fler valmöjligheter än att säga ja till Europa. Man kan även välja ett varmare Europa eller att skicka en journalist till Bryssel. Kom sedan hem och tittade in på Socialdemokraterna hemsida, där de gör sitt bästa för att besökaren ska bli kvar på sidor om höstens riksdagsval och varken hitta eller förstå sig på EU- politiken.

Så allt som står klart i dagsläget är att jag inte ska rösta för ett kallare Europa.

/Henrik Mannerstråle

Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Förändringsarbete, Från utlandet, Valet, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

