För 60 år sedan: ny teknik förändrar valen

Vilken betydelse har internet och sociala medier för väljarna? Vad innebär det att lokalbevakning och tryckta dagstidningar är under stark press? Spekulationerna inför årets val handlar mycket om hur tekniska förändringar påverkar valrörelsen.

Men så har det varit inför varje val. Den allmänna rösträtten innebar att partierna tvingades ta till olika slags medier och kanaler för att nå ut till hela befolkningen, inte bara de redan politiskt engagerade. Valrörelsernas tidiga historia är därmed historien om talarstolar, högtalarbilar, affischer och radiodebatter.

I år är det 60 år sedan statsvetarna gjorde den första valundersökningen i Sverige. Man intervjuade ett urval väljare på västkusten inför kommunalvalet i september 1954.

Intervjuundersökningen kompletterades av datainsamlingar som engagerade många av statsvetarstudenterna i Göteborg. Röstlängderna utnyttjades för att undersöka hur valdeltagandet förändrades inom olika befolkningsgrupper. Dessutom analyserades hur tidningarna återgav partiledarnas valtal, radiodebatter och partiledarintervjuer och hur valrörelsen speglades på nyhetsplats och på ledarsidor.

Under valrörelsens sista vecka skickades institutionens studenter ut för att bevaka alla valmöten i Göteborg. Politikernas tal refererades på ett särskilt formulär och studenterna antecknade ”mötespublikens storlek och uppträdande m.m.”. Många möten hade bara något fåtal deltagare men en del arrangemang var mer välbesökta. Särskilt publikdragande var socialdemokraternas möten där man visade valfilmen ”Skattefria Andersson” med de populära skådespelarna Stig Järrel och Gaby Stenberg i huvudrollerna.

http://www.filmarkivet.se/sv/Film/?movieid=1019

Men antalet deltagare på partiernas egna valmöten började ändå minska. Partiledningarna blev klara över att de behövde nya medier för att nå ut till väljarna. Några veckor efter valet 1954 började provsändningarna med television i Sverige. Så inleddes en ny epok. Tekniken skulle återigen förändra förutsättningarna för politisk kommunikation.

/Olof Petersson

Det här inlägget postades i Bloggen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s