Räcker det att spreja och bönfalla?

Intern kommunikation är oerhört viktigt för att få till både arbetslust och målinriktat arbete. Ändå ser man så olika på detta när man kommer till verklighet och praktik.

Jesper Falkheimer och Mats Heide, båda professorer i strategisk kommunikation, har i boken Strategisk kommunikation identifierat fem typiska strategier. Fokus och utgångspunkt varierar väldigt mycket – och också rimligen resultatet. Namnen ger i sig en tydlig bild av hur man agerar som ledning.

1)    Spreja och bönfalla – går ut på att cheferna översköljer medarbetarna med all tänkbar och otänkbar information och tänker sig att de kompetenta medarbetarna själva ska klara av, och vilja, sortera fram essensen och ur den skapa meningsfullhet.

2)    Berätta och sälja – Här väljer ledningen mer sparsmakat ut det man set som viktiga punkter och säljer sedan in sin syn på dessa punkter. Flotta presentationer går före dialog och meningsfulla diskussioner.

3)    Understryka och undersöka – Utifrån de idéer och tankar som ledningen tar fram får medarbetarna diskutera och pröva dessa. Att få reda på deras syn på eventuella hinder och missförstånd kring information ses som viktigt.

4)    Identifiera och besvara – här är det medarbetarna som sätter agendan. Ledningen försöker klura ut vad medarbetarna funderar på och besvarar sedan detta. Tanken är att medarbetarna är de som bäst vet vad som påverkar organisationen.

5)    Undanhålla och försvara – här väntar man med att informera tills man är nödd och tvungen. Helst vill man inte dela med sig för mycket information eftersom utgångspunkten är att medarbetarna ändå inte kan greppa hela bilden.

De två vanligaste är den första och den sista. Båda leder till samma problem – att det är svårt att förstå vad som händer och varför det händer. Och det är faktiskt inte i grunden ett problem för dem som arbetar i företaget utan för dem som leder det.

/Annika Sjöberg

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Internkommunikation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s