Kampanjkonsulternas Oscarsgalor

”And the winner is…”. Amerikanska kampanjmakare har sin egen Oscar, The Reed Awards. Priset har uppkallats efter Stanley Foster Reed, grundare av branschorganet Campaigns & Elections, som också står som värd för det årliga arrangemanget i Washington D.C.

resized_Reed_Banner

Syftet är att hylla ”excellence in political campaigning, campaign management, political consulting and political design”. För ett tag sedan utdelades 2014 års pris i 71 olika kategorier, exempelvis ”Best Automated Phone Call: State Legislative Candidate”, ”Best GOTV (get out the vote) Plan and Execution” och ”Best Use of Viral Marketing”.

Föga oväntat vann NationBuilder pris för sin redan vitt spridda teknik att organisera gräsrotskampanjer.

Vissa innovativa tekniker skulle antagligen kollidera med europeisk och svensk integritetslagstiftning. En finurlig metod för målgruppsidentifiering av potentiella väljare fick pris: VoterMapping.com.

Hela listan över Reed-pristagarna finns på Campaigns & Elections webbplats.

Om inte det räcker finns det ett annat årligt pris för politiska kommunikationskonsulter: The Pollie Awards, som delas ut av AACP, The American Association of Political Consultants. Priset som bästa opinionsundersökare 2014 gick exempelvis till Anna Greenberg, som var en av rådgivarna i Bill de Blasios framgångsrika kampanj i New Yorks borgmästarval.

/Olof Petersson

Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Digitalt, Från utlandet, Kreativitet, Sociala medier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s