Hålla igång nätverket

Det kan vara svårt att hålla kontakten. Det var längesedan man sågs när man nu inte längre bos i samma stad tänker man inte på att ringa varandra. Dessutom blir vi nog extra lata av att ha facebook, instagram och andra sociala medier. Vi lägger till våra klasskompisar från högstadiet och så finns de där. I fall vi någon gång skulle vilja höra av oss.

Jag tror att detta är en farlig trend. Vi blir för lata för att hålla kontakten. Jag inspireras av hur min morfar höll sina relationer vid liv. Han började som jordbrukare och fortsatte sedan som politiker. När vi kom hem till honom som små satt har alltid i sin vita skinnfåtölj och pratade i telefon.

Jag klagade över att han var tråkig (han skulle såklart vara ute med mig i trädgården eller gå med mig till stranden). Han sa att han ville lägga 30 min – en timme om dagen på att ”hålla igång kontakterna” och att han hoppades att jag skulle göra samma sak.

Nu har det gått 20 år sedan jag stod och tjatade vid fåtöljer och visst, nu är jag personen som ringer, skriver brev, mail och skickar julkort. Det kan vara barndomsvänner, före detta kollegor, gamla lärare eller någon ytlig bekant.

Och det är fantastiskt – de personer som någon gång har gjort ett avtryck i mitt liv känns aldrig särskilt långt bort. Det känns skönare att läsa i ett brev om att en gammal vän ska flytta än att se det på nyhets-feeden på facebook.

Så stäng av radiopodden eller spellistan i mobilen. Ge dig själv förbud att kolla på TV-serier under en vecka och lägg istället tiden på att vårda dina kontakter. Du kommer att fastna.

/Rebecka Berntsson Eskilstorp

Det här inlägget postades i #blogg100, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

