Långsiktighetens lov

Kriskommunikationens kärna handlar om att du ska vara som bäst när förutsättningarna är som sämst.

Ofta finns ingen information att tillgå om vad som hänt. Eller så dränks du i ett brus av motstridiga uppgifter. Och så gott som alltid ställs viktiga värden mot varandra.

Med detta som utgångspunkt förväntas den gode kriskommunikatören att göra rätt avvägningar. Att vara snabbt ute. Tillgänglig. Öppen. Och handlingskraftig.
Lägg till det nästan alltid närvarande kravet på ansvarsutkrävande och ursäkter.

Detta har lagt grunden för den pudelkultur vi har i dag. När trycket upplevs som överväldigande är det lätt att falla för frestelsen att be om ursäkt, även när det man själv inte håller med om ansvarsfördelningen.

Problemet med detta är att en ursäkt bara fungerar om den är ärligt menad. För det som många gånger saknas i dagens krishantering är äkthet och engagemang. Att mekaniskt be om förståelse och förlåtelse för något som man med sitt kroppsspråk och sin tonalitet visar att man inte menar är knappast trovärdigt.

Av den anledningen tror jag att vi successivt kommer att fasa ut den oreflekterade pudelinstinkten mot att i allt högre utsträckning rannsaka oss själva. Var står vår organisation och jag själv i den här frågan? Anser vi verkligen att vi har gjort fel? Är vi beredda att slåss för vår övertygelse även om det innebär att vi kommer att få kämpa mot ett kompakt medialt drev?

Att våga och orka tänka långsiktigt när krisen slår till ställer stora krav. Men min övertygelse är att nästa generations kriskommunikatörer är de som inte faller för frestelsen för att hitta en enkel väg ut utan istället orkar och vågar sjunga långsiktighetens lov.

/Markus Förberg

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Kriskommunikation, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s