Information blir inte information förrän den blir användbar

För mer än tjugo år sedan ramlade jag av en händelse över texter skrivna av en amerikansk kommunikationsforskare, en kvinna vid namn Brenda Dervin. Hon ägnade – i alla fall då – sin tid och kraft åt att undersöka vad vi som ”informationsmottagare” (ja, jag vet att det är ett passé uttryck – fast då och då är vi ju det i alla fall) behöver för typ av information i olika situationer. Hon liknade information vid en bro som för oss framåt från en situation till en annan.

Och någonstans i alla de där uppkopierade pm:en (ja, det här var alltså före internet) så stod de där orden. ”Information blir inte information förrän den blir användbar”. De har följt mig genom åren. I all sin enkelhet så väcker de många tankar hos mig.  Även om vi idag mer talar kommunikation och medielandskapet är totalt förändrat sedan de där åren skrevs så  tål de fortfarande att funderas på. Inte mint när det gäller information och kommunikation internt i företag.

För vad är användbar information egentligen? En del av det handlar förstås om att informationen är begriplig, anpassad till dem som ska ta del av den, utformad på ett sätt som gör den tillgänglig och så vidare. Att skapa användbar information kan handla om att förklara bättre, ta saker och ting i rätt ordning, visa på hur informationen är användbar. Men det räcker ju inte alltid. Om man ändå – efter att ha läst eller hört  – rycker på axlarna och säger ”Vad ska jag med den där informationen till?” så är ju all anpassning i världen bortkastad.

Och någonstans i den där frågan om vad man ska ha informationen till ligger kanske också den viktigaste lösningen.

Vi behöver sluta med ”ryggen-fri-information”. Vi behöver sluta häva ut information om en massa frågor som de som vi tänkte informera inte har en möjlighet att göra något åt. Vi behöver rensa bort det oväsentliga och därmed också skapa tid för det väsentliga. Och vi behöver i högre grad än vad vi ofta gör öppna upp för påverkan och inflytande i de frågor vi informerat om. Och på det sättet på riktigt göra informationen användbar.

/Annika Sjöberg

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, kommunikationseffekt, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s