Leverera med Lugn

Jag och några kollegor står i begrepp att skicka slutversionen på en kampanj till en kund –något som är förknippat med blandade känslor. Det som började som en idé har nu blivit till fysiska enheter: annonser, film, en webbsida. Vilket självklart är fantastiskt roligt, men också en smula nervöst. För hur ska det gå? Det är ju nu det börjar egentligen. Det är nu våra idéer ska träffa sin publik.

Några textrader börjar snurra i huvudet. Visst har jag läst något om den här våndan och tjusningen i att släppa taget om det man skapat?

Väl hemma på kvällen börjar jag leta i bokhyllan. Och finner Lugn. Kristina Lugn: ”Att skriva är som att först sy fast varenda känsla med björntråd vid min tanke. Och sedan, när den är ordentligt förtöjd där, snickra ihop en meningsbyggnad som har dörrar också för främlingar. Och slutligen, när jag äntligen älskar det jag har gjort, förlora det.”

Pang!

Hon talar om att skriva, men det fungerar lika bra som en koncentrerad beskrivning av allt kreativt arbete med en publik i åtanke:

Att snickra ihop en meningsbyggnad som har dörrar också för främlingar. Och slutligen, när jag äntligen älskar det jag har gjort, förlora det.

/Tobias Borgin

Det här inlägget postades i #blogg100, Kreativitet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

