Bygg socialt Facebook-kapital med gullighet  

Du trillar över ett fantastiskt filmklipp på nätet, du känner instinktivt på dig att det inte hunnit bli så spritt i ditt nätverk, du kommer på en fyndig text att beskriva klippet med, du publicerar det, lutar dig förnöjt tillbaka och väntar in några mysiga timmar i sociala mediers bekräftelsemiljö. Du blir rik.

För varje gång du loggar in har några fler gett tummen upp, skrivit positiva kommentarer eller delat länken. Svart på vitt: Du är en person som står för klokskap, humor och med koll på det senaste. Du är en person som blir lyssnad på. Genom att publicera länken har du byggt på ditt sociala kapital – en hårdvaluta i dagens delningssamhälle!

En storspelare i den ekonomin är Upworthy – ett företag skapar virala succéer med hjälp av inspirerande filmklipp och fiffig copy. Andreas Nordström skriver intressent om företaget i gårdagens DN. Lärorikt för alla de som vill förstå sig på den nya sociala delningsekonomin online!

/Cecilia Wemming

Det här inlägget postades i #blogg100, kommunikationseffekt, Kreativitet, Sociala medier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s