Samhällsbyggnad genom kommunikation

På fredagen bjöd Gullers Grupp in till ett frukostseminarium om kampanjen för att få tunnelbanan till Järfälla kommun. Kommunikationsdirektör Mats O Johansson berättade tillsammans med GG-konsulten @hemminglindell, om de utmaningar, prioriteringar och insatser som medverkade till att Järfällas förslag seglade upp som en av Stockholmsförhandlingens favoriter.

En given faktor som såklart ‘är svår att fabricera fram är fysiska förutsättningar – som geografiskt läge, tillgång på byggbar mark, platsekonomiska möjligheter och liknande. Men att därifrån kunna sätta samman och presentera ett slagkraftigt förslag i konkurrens med flera, kräver lyhördhet, målmedvetenhet, kreativitet och en stor portion finess.

Analys och upparbetande av förståelse för de politiska drivkrafter och intentioner med en tunnelbaneutbyggnad blev en central del i den kommunikations strategi som togs fram. Kombinerat med Järfälla kommuns egna visioner och utvecklingsplaner kunde ett  konkret och berättelsebaserat budskap tas fram som tydligt placerade tunnelbanesträckningen i ett regionalpolitiskt perspektiv. ”Från A till B utan att passera C”, blev den genomgående taglinen för hela kampanjen, som syftade på den kollektivtrafiksnod som skulle kunna skapas. En viktig utgångspunkt blev att inte bli sedd i ljuset av övriga konkurrerande kommuner, utan lyfta blicken och fokusera på behov och möjligheter för Stockholmsregionen som helhet.

Att lyckas förmedla ett framtida tillstånd som både innehåller tydliga och trovärdiga fördelar som inte är för snäva, samtidigt som det rymmer mått av inspiration och lust, är en balansgång. Har man en vision, gäller det att paketera den så pass begripligt och påtagligt, att andra både kan attraheras och känna tilltro. För det är strategisk kommunikation ett oumbärligt sätt att gifta samman det sagolika med det görbara. Inte minst är berättelseformen en särskilt bra strategi när det kommer till samhällsbyggnad. Med ett narrativt anslag går det, förutom att levande- och tydliggöra saker och ting, även beröra på ett sätt som är av stor betydelse för att skapa både genomslag och effekt med sitt budskap.

För det är trots allt inte byggnaderna, tunnelbanespåren  eller vägarna som väcker engagemang och skapar liv, rörelse och dynamik. De är i sig bara kulisser. För det som all slags samhällsbyggnad i grunden handlar om är ändå människor som bor och verkar, individer som möts och relationer som odlas, barn som växer upp och livshistorier som utspelar sig.

 

/Alexander Orlinge

 

Annonser
Det här inlägget postades i Bloggen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s