En bild säger mer än 1000 ord

Vilket kan vara ogynnsamt att kommunicera med bilder?

Ja, de säger ju att en bild säger mer än tusen ord. Det är säkert sant men det bilder bär såklart inte med sig positiva budskap. Det är de facto så att ens välja att informera med hjälp av bilder är en egen kommunikationsstrategi i sig.

Tänk till exempel på när du är utomlands och besöker en typisk semesterort. Många restauranger och barer fyller menyerna med bilder på hamburgare och paraplydrinkar. Är det för att semesterfirarna ska förstå vad de beställer? Med menyer på franska, engelska, tyska, kinesiska, arabiska och ryska är jag tämligen övertygad om att de flesta kan läsa sig till vad de vill beställa.

Och hur är det med bild i CV? Jag frågade en fransk kompis om hur hon gjorde när hon sökte jobb. ”Du lägger in ditt foto på CV:t om du är snygg”. Jag blev fundersam över regeln. Det innebär väl att CV:n utan foton vet man är skickade från än person som inte anser sig vara tillräckligt snygg.

Jag är den typen av person som skickar med foto på CV för det så jag har lärt mig att man ska göra. Men jag kan ju säga att jag inte hade samma foto på CV:t när jag sökte till sommarjobbet som bartender som när jag sökte jobb som rådgivare på läkarförbundet.

Så ska man eller ska man inte kommunicera med bilder? Och vilken bild ska man välja? Har ni några förslag eller alltid fungerande riktlinjer är ni välkomna att kontakta mig på hurmångalikesfårminprofilbild@bildfixerad.se

/Rebecka Berntsson Eskilstorp

Det här inlägget postades i #blogg100. Bokmärk permalänken.

Kommentera

