Politiska val på film

Valtemperaturen börjar sakta men säkert att vridas upp i det svenska politiska landskapet. EU-parlamentsvalet stundar om bara någon månad och sen drar det stora racet igång inför riksdagsvalet i september.  Det kommer också innebära att partiernas valkampanjer snurrar igång på riktigt. Den politiska kommunikationen – från såväl partier som andra organisationer – kommer med andra ord bara att accelereras under det kommande fem månaderna.

En kanal som bedöms få en särskilt framskjuten och viktig roll i partiernas kommunikationspalett, är rörlig media. Filmer anpassade för TV, webb, mobil eller bio prioriteras av många partier. Mediets förmåga att väcka känslor och samtidigt förmedla budskap är givetvis  två starka skäl till det. Men frågan är om inte det filmklippens virala spridningspotential som ändå väger tyngst.  ”Att nå ut” är ju ett ofta återkommande mantra bland politiska kommunikatörer.

Politisk tv-reklam var länge relativt outforskad terräng  i Sverige. Vilket inte varit konstigt eftersom det tidigare knappt funnits några publika forum att sända dem i.  Några ambitiösa försök har gjorts, som exempelvis Roy Anderssons återkommande filmer för Socialdemokraterna. Men det var först när de digitala distributionsvägarna öppnats och efter att kommersiell TV börjat tillåta partireklam, som det som fenomen började växa i omfång. Genomslaget som partiernas reklamfilmer hittills fått bland väljarkåren är väl desto mer tveksamt.  Men en hel del talar som sagt för att det kan bli ändring på det.

Betänker man den kreativa kompetens och förmåga som finns bland svenska reklamfilmskapare, så känns det onekligen som att det finns en hel del potential på området. Världssuccén  ”The epic split”  för @VolvoTrucks samt hyllade filmer som ”Vad håller du på med” för @Forsvarsmakten och #LikeaSwede för TCO är bara några exempel på vilken kapacitet svensk promotionfilm besitter. Givetvis är det andra målgrupper, budskap och även annan tonalitet som gäller i politiska sammanhang, men visst är det rimligt att anta att kvalitetskurvan på svensk politisk film är på uppåtgående?

Söker man efter politisk tv-reklam som sedan länge både haft genomslag och i någon form även påverkan över valutgång, så är USA det självklara landet att vända blicken mot.  Här har kampanjfilmer varit självklara inslag i val på både nationell och lokal nivå, i över 60 år. Det gör att det också finns många klassiker och godbitar att välja mellan. Nedan följer fem filmer från olika presidentval, som både på gott och ont,  lyckades med konsten att ”nå ut” med ett politiskt budskap.

–  ”Less is more” tycks ha fått vara vägledande när kampanjsloganen komponerades för Dwight D. Eisenhower inför presidentvalet 1952. Och visst är den svår att koppla bort?

– Den här filmen (1964) var ett svar från president Lyndon B Johnson på sin motståndare Barry Goldwaters uttalande om att han kunde tänka sig använda kärnvapen i Vietnamkriget, som då pågick. Filmen visades endast en gång på TV innan den plockades bort.

– I Ronald Reagans kampanjfilm från 1984 intog berättelsen om USA en central roll i budskapet.

– När det kommer till karaktärsmord och smutskastning av politiska motståndare, är film synnerligen effektivt. Det fick demokraternas John Kerry uppleva under presidentvalet 2004.

Vad får man om man mixar ett bejublat politiskt tal, lägger på en en avskalad musikslinga, adderar ett antal körande kändisar och tonar det hela i svartvitt? En formidabel succé!  När Obama-lägret släppte ”Yes we can”-filmen under valet 2008, så bidrog den starkt till spridningen av det numera klassiska kampanjbudskapet .

/Alexander Orlinge

 

Det här inlägget postades i Bloggen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s