Snart smäller det – valaffischeringen!

Den 25 maj är det dags för EP-val och i höst är det riksdagsval. Något som med automatik medför förändrade stadsbilder. På möjliga och omöjliga ställen kommer vi kunna närskåda Fridolins, Reinfeldts, Löfvens och Lööfs porer – det är ju partipolitisk affischsäsong!

Bland partiernas kampanjstrateger pratas det mycket om att det är på nätet som valet avgörs. Det håller jag med om (se tex inlägg ”Lästips inför supervalåret”). Jag skulle dock bli förvånad om partierna i och med nätets framfart i kampanjplaneringen kommer överge den väldigt analoga – men i partisammanhang ack så älskade – valaffischen. Alla som varit partipolitiskt engagerade vet att affischeringen är ryggraden i den interna kampanjorganisationen. Utan affischen att samlas kring – ingen kampanj. Basta!

Såååå…Vad har vi då att vänta? Gissningsvis inga konstnärligt banbrytande verk den här gången heller, utan samma glatt leende partiledare i närbild. Säkert effektivt – men allt jämt vansinnigt tråkigt. Tills dess att våra partiers kampanjchefer på allvar tar kontakt med sina inre konstnärssjälar, väljer jag att nostalgiskt blicka tillbaka till tider då formgivning var högprioriterat och budskapen slagfärdiga.

Enjoy: affischinspiration från förr deluxe!

Bild: kampanj 1

cissi3

En affischkomposition i världsklass – otroligt snygg! (Socialdemokraterna 1936 )

 

Bild: kampanj 2

cissi5

En av konstnären Albert Engström signerad valaffisch. Hojtar någon när Karin ”mamma” Andersson ta fram en affisch för Moderaterna? (Folkomröstningen om rusdryckesförbud 1922)

 

Bild: kampanj 3

cissi2

Vem sa att ”dirty campaigning” var ett nytt påfund? (Sveriges nationella ungdomsförbund i Andrakammarvalet 1928, även kallat ”kosackvalet”)

 

Bild: kampanj 4

cissi4

Del i den långdragna kampanjen för kvinnlig rösträtt i Sverige (Föreningen för Kvinnans Politiska Rösträtt 1911)

 

Bild: kampanj 5

 cissi1

Med ett annekterat Krim och Jobbik-framgångar i Ungern kanske det är dags att damma av den här gamla klassikern? (Folkpartiet i andrakammarvalet 1928) 

/Cecilia Wemming

Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Grafisk form, Humor, kommunikationseffekt, Kreativitet, slogan, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s