När kommunslogans fungerar

I en värld av tomma kommunslogans och påklistrade kommunala varumärken förundras jag över hur effektivt uttrycket ”Ett Stockholm i världsklass” kommit att bli.

Om jag inte minns helt fel så myntades begreppet som en del när Stockholms stad arbetade med sin Vision 2030. Det var ett arbete som skulle ligga till grund för att ta fram en nu översiktsplan till Stockholms stad. Ja, ni läste rätt, det handlar om fysisk planering. Inte det ämne vi vanligtvis brukar koppla till kommunikation.

Men Stockholms stad tänkte rätt, de startade med ett internt visionsarbete där de konstaterade att ”alla medarbetare behöver känna delaktighet och engagemang för att visionen ska bli verklighet”. Nu är det inte alltid som det blir som man tänkt men staden kopplade ett ambitiöst arbete för att sprida visionen bland medarbetarna med webbinarier, chefskurser osv.

När jag häromveckan satt på föräldramöte på dagis (kommunal förskola i Stockholms stad) och hörde pedagogerna säga ”vi funderar mycket på hur vi kan jobba för att utveckla vår verksamhet till en förskola i världsklass” imponerades jag storligen. Det var ett levande bevis på att visionsarbetet verkligen fungerat. Det var en genuin kommentar och den sades med stolthet och lite jävlarannama. Inte konstigt att den förskolan får ta emot internationella studiebesök och toppar kvalitetsmätningarna. Det är en sak att klistra upp det på affischer men en helt annat att göra det levande bland medarbetarna.

Bra jobbat Stockholms stad!

Ett annat närliggande exempel är Järfälla kommun. När de arbetade med att tydliggöra sin argumentation till varför just de skulle få en ny tunnelbana myntades begreppet ”Järfällas bidrag till en växande storstadsregion”.  Det har ännu inte varit föremål för en intern kampanj men jag har sett att det föder stolthet och ger medarbetarna ett sammanhang på samma sätt som ”Stockholm i världsklass”. Även här var sloganen resultatet av arbetet med en större vision om den framtida utvecklingen med fysisk planering i förgrunden. Det är kanske därför de träffar rätt och blir effektiva för medarbetarna. För att de bottnar i en större process med en gedigen berättelse om framtiden.

Det ska bli spännande att följa Järfällas bidrag till en växande storstadsregion.

Järfälla

/Hemming Lindell

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Citybranding, Förändringsarbete, Kommuner, kommunikationseffekt, Offentlig kommunikation, Varumärkesarbete. Bokmärk permalänken.

En kommentar till När kommunslogans fungerar

  1. Ping: Stadsbyggnadspåverkan i London tunnelbana | Samhällsaktörsbloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s