Vad ska man kunna som kommunikationschef?

Vad är egentligen det viktigaste för att man ska fungera bra som kommunikationschef eller mer senior kommunikationsstrateg? Utöver förmågan att skriva, hantera kris, bygga och vårda varumärke, skapa publicitet, kunna hantera massmedier, förstå och kunna utveckla intern kommunikation, sociala medier och greja en bra omvärldsbevakning så nämns ofta ganska vaga begrepp som gott ledarskap, mod, engagemang och drivkraft. Men vad är det då?

Ska man lyssna till forskning från Leeds Metropolitan University och professor Anne Gregory är det några egenskaper som är särskilt viktiga. Hennes lista över åtta punkter som är de ideala förmågorna eller kompetenserna för en senior strateg ser ut så här – och jag tar det på engelska för att något inte ska förloras i översättningen:

1. Persuading and influencing: Gaining clear agreement on and commitment to an agreed course of action through effective persuasion and negotiation.

2. Building strong relationships: Relating well to a broad range of people, building and maintaining an extensive network of contacts.

3. Consulting and involving: Working with staff, patients and the wider community to ensure succesful consultation and support.

4. Managing under pressure: Finding ways to enable self and others to cope with difficult challenges, demonstrating clear thinking and keeping problems in perspective.

5. Upholding the reputation of the service: Behaving consistently with clear personal values which complement those of the organisation and wider communication.

6. Presenting and communicationg. Ensuring audience understanding through the use of an appropriate and interactive communication style.

7. Taking action: Making prompt and clear decisions, empowering others to do the same.

8. Understanding the bigger picture. Demonstrating a comprehensive understanding of the impact of organisational strategy on own responsibilities.

Hur många rekryterare tittar systematiskt efter dessa egenskaper när de söker en ny kommunikatör? Och hur mycket kraft lägger kommunikationschefer och andra seniora kommunikatörer ner på att utveckla och odla dessa förmågor? Av allt vi gör och av allt vi kan – vad är det viktigaste att göra och kunna? Och vad är det som gör att vi kan åstadkomma effektiva kommunikationsprocesser för det företag eller den organisation vi tjänar?

Svaret finns nog att söka i Gregorys lista. Och kanske finns svaret att finna i denna lista också när vi inte lyckas.

/Annika Sjöberg

Det här inlägget postades i #blogg100, Från utlandet, Kommunikationsrollen. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vad ska man kunna som kommunikationschef?

  1. Jonas Mauritzson skriver:

    Håller med om punkterna. De fångas upp i vårt sätt att arbeta på Hammer Hanborg när det gäller denna nivå på rekryteringar. Det knixiga är att det inte räcker med att ”bara” ha starka personliga egenskaper utan det gäller också att det finns utrymme i organisationen för att agera utifrån dem.

  2. Annika Sjöberg skriver:

    Klokt! En aldrig så duktig person kan ju inte agera och skapa det man vill om det inte finns förutsättningar. Kanske ska man som arbetssökande kolla egenskaperna också hos den organisation man söker sig till?

    • Titti Fabritius skriver:

      Hammer Hanborg representerar en standard som ligger högt över den kommunala organisationer kan drömma om, av givna skäl förstås. Så rätt i kommentarerna från Jonas och Annika här också. Tänker att det krävs en hel del av dem som efterfrågar den här typen av kompetens, några av punkterna kan i vissa organisationer komma att i praktiken bli direkt oönskade – när utrymmet saknas (av olika resursmässiga orsaker). Förmågan att se ”the greater picture” och måla upp konsekvensanalyser vinner t.ex. inte alltid så många glada åhörare i politiskt styrda verksamheter, även om det finns kommuner med chefer och ledare som har en annan ledarstil i dag. Likaså kan det av medarbetare uppfattas som osäkerhetsskapande och även hotfullt om kravet på personligt ansvarstagande skärps, även om det sker med aldrig så goda empowerment-strategier. Förändringsbenägenheten tror jag kan vara en av de främsta utmaningarna att hantera.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s