Bengt Magnusson, vem var det som sköts?

Hur man kommunicerar ligger som vi vet i kulturen. Detta syns tydligt när vi ät utomlands. Vi märker det på reklamer, annonser och nyheterna. Jag vill återigen referera till det land där jag pluggade kommunikation – Kanada. Många svenskar har en föreställning om att Kanada ska vara likt Sverige och kanadensarna lika svenskarna. I viss utsträckning ja – men oftast inte.

Ett påtagligt exempel var hur nyheternas presenterades. När vi kollar på rapport, aktuellt eller TV4-nyheterna berättar hallåan om offret respektive gärningsmannen. Hallåan berättar om deras ålder, härkomst och inte sällan om huruvida de har familj. I Kanada går journalisterna betydligt längre. I nyhetsinslagen går de ut med namn och bild, man intervjuar vänner och släktingar till personer som drabbats av tragiska händelser.

Jag minns särskilt ett nyhetsinslag. Ett ungt par bodde i ett hus med sina två små barn samt kvinnans förändrar. Alla utom det unga paret omkom tragiskt i en brand. Journalister återgav målande berättelser som hur deras familjeliv hade varit i huset som brann ner och föräldrarna stod och grät i TV-rutan.

Min förvåning över just detta inslag var stor – det skulle ju aldrig hända att Bengt Magnusson satt i TV4-studion och gick ut med namn och bild på brottsoffer. Jag frågade mina kursare varför kanadensiska reportrar lägger så stor vikt vid att rapportera om personerna bakom offren och gärningsmännen. ”För att folk vill veta”, fick jag till svar.

Jag antar att det även finns nyfikna svenskar som vill läsa om vad mördare jobbat med mm. Men inte skulle vi tala om vår nyfikenhet så öppet. Vi använder istället Flashback för att stilla vår nyfikenhet.

/Rebecka Berntsson Eskilstorp

Det här inlägget postades i #blogg100, Från utlandet, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

