Lästips inför supervalåret

I takt med att kommunikationssamhället utvecklas förändras våra valrörelser. Det som var en effektiv kampanjstrategi ett val, kan sikta fel ett annat. Valet 2010 brukar jag kalla det första Facebook-valet, då drygt tre fjärdedelar av svenskarna hade bredband hemma och sociala medier på allvar slagit rot som kommunikationskanal vänner emellan. Något som självklart påverkar valrörelsernas kommunikativa logik.

bredband Andel av den svenska befolkningen över 18 år som har tillgång till dator, internet och bredband. (”svenskarna och internet 2013”)

I artikeln ”Det sa bara vänsterklick” lyfter Sydsvenskans Anders Mildner fram hur partiers närvaro i sociala mediers allt mer kommer styra valresultat. På ett övertygande sätt driver han tesen om att delningsbara berättelser i sociala medier driver valvinnande opinion, och att det utifrån den logiken kommer vara vänstern som kniper regeringsmakten i höst. Huruvida Mildner har rätt eller ej får vi veta tredje söndagen i september. Men alldeles oavsett är det högintressant läsning för den som är intresserad av kampanjstrategi. Läs!

/ Cecilia Wemming

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Digitalt, Sociala medier. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lästips inför supervalåret

  1. Ping: Snart smäller det – valaffischeringen! | Samhällsaktörsbloggen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s