Sorry Volvo – Den största kommunikationen finns i Kärrtorp

Igår kväll samlades Sveriges kommunikatörer till årets föreningsstämma. Ett hundratal proffs-kommunikatörer samlades för mat, mingel och för att hylla Årets kommunikatör. Vinnaren var Volvo Trucks virala kampanj där actionstjärnan Jean-Claude van Damme går ner i splitt mellan två backande lastbilar. Ett lysande exempel på fantastisk kommunikation med stor effekt. Läs mer om vinnaren Volvo på:

http://www.sverigeskommunikatorer.se/Forskning–Fakta/Nyheter/Nyheter-2014/Volvo-trucks-vinnare-av-Stora-Kommunikatorspriset/

Men när jag kom hem från fin-festen hittade jag en broschyr i brevlådan. Det är den nationalsocialistiska organisationen Nordiska motståndsrörelsen som vill sprida information om ”Vad hände egentligen i Kärrtorp”. I broschyren kan man läsa om hur medierna vilseleder det svenska folket och hur illa behandlade deras medlemmar är.

kärrtorp

Då blev jag påmind om en annan aktör som jag tycker borde stått på prispallen i går. Nätverket Linje 17 som på mindre än en vecka lyckades samla mer än 16 000 demonstranter till Kärrtorps IP, mitt i julstressen.  Inga miljonbudgetar, inga action-kändisar, inga coola lastbilar. Men kanske Sveriges just nu viktigaste budskap:

Inga rasister på våra gator.

/Katarina Gentzel

Annonser
Det här inlägget postades i Bloggen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s