Kunskaper, nyfikenhet och möten – livet som praktikant

Mycket har jag lärt mig under min praktikperiod, men det är tre saker som jag anser är extra viktiga.

Det första och naturligaste är att lära sig nya saker, att ta in ny kunskap. Som ny är detta extra viktigt, utan kunskaperna om arbetet är det svårt att veta vad man kan bidra med och vad man måste lära sig.

Det andra är vikten av att vara nyfiken. Det är det enda sättet att på ett snabbt sätt sätta sig in i arbetet och lära sig hur man jobbar som konsult inom branschen. Nyfiken på andra och nyfiken på att lära sig. Men hur är man då nyfiken, vad ska man göra för att i praktiken vara nyfiken på ny kunskap?

Jag menar att det bästa sättet att göra detta är genom att delta i ”spontana möten”. Mötet med en kollega under en lunch. Mötet med två personer som diskuterar något intressant sinsemellan. Mötet där man sitter och lyssnar i timmar utan att bidra med ett endaste ord. Nya kunskaper fås ofta när man minst anar det. Det spännande mötet med just den där intressanta personen inträffar sällan när man tänker att det ska ske – snarare när det är oplanerat.

Som praktikant har jag möjligheten att träffa personer med fantastiska erfarenheter och kunskaper dagligen. Ofta genom att prata med dessa under spontana möten – eller genom att bara lyssna – har jag fått nya många nya kunskaper och idéer under min praktikantperiod. Så till dig som är ny på en arbetsplats är mitt tips; välj inte bara aktivt ut att vistas i de sammanhang som du tror kan ge dig någonting. De korta oplanerade mötena är ofta de som ger nya ovärderliga kunskaper när man är ny.

Kunskaper, nyfikenhet och möten – tre nyckelord för en praktikant!

/Tobias Ahlqvist

Det här inlägget postades i #blogg100, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

