En stad man har råd att leva i

Förra helgen besökte Gullers Grupp Berlin. Ett härligt avbrott i vardagen som konsult. Men också ett inspirerande besök för en konsult. Vid sidan av möten med departement,  politiska stiftelser, historiska årsringar och gigantiska byggprojekt fick vi också lära känna de människor och det jag skulle vilja benämna som en Berlinsk livsstil.

Ett speciellt intryck som jag tror många av oss kände på många platser och i möten var lugnet. Du vet, en sån där soft känsla utan hets och samtidigt med en typ av kollektiv approach på saker och ting där tid inte var hela världen.

Det fanns en stämning som tilltalade.  En av våra värdar och samma person som koordinerade alla våra besök var inflyttad från Australien exemplifierade detta på ett skönt sätt.  Jag frågad varför hon, trots ett karriärmässigt bra jobb i Australien valde Berlin. Hon svarade: ”För att det är en stad man har råd att leva i.” Enligt hennes mening och många andra vi träffade var möjligheten till billigt boende en viktig del vilket skapade utrymme för att inte bara tjäna pengar till hyran. Visst hade priserna gått upp under de senaste åren men inte på samma sätt som i andra europeiska storstäder (inkl. Stockholm).  500 €  för en tvåa i innerstan.

Hon berättade också att detta lett till att just många unga väljer att flytta till Berlin, vilket också var påtagligt genom all gatukonst och lite lätt flummiga, men intressanta kulturprojekt. Däribland urban gardening-projektet Prinzessinnengarten.

UrbanGardenBerlin

Denna kulturellt tillåtande atmosfär var påtaglig och långt ifrån mina förväntningar på Tyskland och strukturerad Tyskhet. Förvisso, varenda power-point vi blev presenterade för visade även denna sida. Slide två: organisatisonsschema innehållandes nivåer, funktioner och personer med ansvaret. Struktur!

Med andra ord, en kul kontrast. Lugn och leva nu på den ena sidan. Struktur och organisation för långsiktighet på den andra. En spännande stad jag kommer besöka igen.

/Carl Wangeln (text och foto)

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Citybranding, Från utlandet, Place branding, trender, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s