Bliztkrieg som vinnande valstrategi

I senaste Uppdrag granskning kom det fram att Hälsans förskola gjorde åtta miljoner i vinst mellan 2011 till 2012, samtidigt som barnen på förskolan fick vatten och knäckebröd till frukost.

Snabbt som ögat lanserade SSU blixtkampanjen ”Knäckebrödslinjen” för att dramatisera hur mycket frukost det går att köpa för 8 miljoner. Det går till exempel att använda till 44 ton salami, 80 ton kaviar osv.

SSU

Kampanjen är inte raketvetenskap för att använda en klassisk terminologi. Men vad den däremot vinner på är snabbhet, emotion och lättillgänglighet. För vem kan inte relatera, och vem känner inte igen sig i skol- och förskolemat?

I valet i september kommer det att finnas cirka 450 000 unga förstagångsväljare. En grupp som är både osäkra och trendkänsliga. Smart användning av blixtkampanjer som bygger emotion kommer med all sannolikhet att bli en viktig strategi för att få med sig förstagångsväljarna.

Blixtkampanjer har tidigare gjorts från båda höger- och vänstersidan men SSU visar upp snabba fötter och idérikedom. Och sätter därmed ribban inför valets många kommande blixtkampanjer.

/Johan Larsson

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Digitalt, Sociala medier, trender. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s