Skomakarens barn?

Igår hade jag den stora förmånen att leda ett heldagsseminarium med Professor Anne Gregory från Leeds Metropolitan University som huvudtalare. Anne Gregorys forskar kring kommunikativa organisationer, ”What good looks like”, och är ett ypperligt exempel på forskning som faktiskt kan användas i verkligheten. Vi på Gullers använder ofta hennes modeller.

På plats igår fanns ett 40-tal kommunikationschefer från företag och offentlig sektor, kloka yrkeskvinnor (och tre män), alla med gedigen erfarenhet av att utveckla sina organisationer till att bli mer kommunikativa. Vi hade flera riktigt intressanta diskussioner om framgångsexempel, utmaningar och utvecklingspotential hos våra uppdragsgivare.

Men en fråga förblev obesvarad. Som vanligt. Det är uppgiften att skapa legitimitet för oss själva, för yrkeskåren kommunikatörer. Hur bidrar vi egentligen till vår uppdragsgivare? Vilka värden skapar vi med kommunikation?

Lika bra som vi kommunikatörer är på att hjälpa andra med sin kommunikation, lika dåliga verkar vi vara på att formulera vår egen. För hur låter egentligen kommunikatörens ”elevator story”?

Jag utlovar en bättre lunch till den som kan ge mig ett bra förslag! 

/Katarina Gentzel

Det här inlägget postades i Bloggen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s