Värdet av synlighet i media

Min kollega Cecilia Wemming var inne på det i ett tidigare blogginlägg:

”Svenska myndigheter sitter på så enorma mängder djup kunskap. Men tyvärr kommer den sällan omvärlden till del…”

Det är lätt att undra varför när man funderar kring de potentiella vinsterna som en ökad tillgänglighet och synlighet kan föra med sig. Ett sätt, som Cissi också är inne på, är att aktivt arbeta med design och teknik för att tillgänglig göra dessa fakta och kunskap direkt till medborgarna på ett attraktivt och begripligt sätt.

Ett annat sätt är att förpacka det journalistiskt och nå sina målgrupper genom att aktivt arbeta mot media.

Som de flesta inom vår bransch känner till har Gullers Grupp sedan länge haft en betydande andel uppdragsgivare inom offentlig sektor. Det handlar om samhällsaktörer såsom myndigheter, kommuner, regioner, länsstyrelser, etc. Noterbart är att förvånansvärt få av dessa organisationer arbetar aktivt med sina medierelationer. Det finns dock undantag.

En myndighet som vi kan kalla X, har sedan ett antal år tillbaka haft ett tydligt styrkorts-mål att öka sitt ”PR-värde”. Anledningarna till detta är att man har förstått att en ökad synlighet i medierna kan ge flera vinster. Dels handlar det om att stärka myndighetens varumärke, framför allt ur arbetsgivarperspektivet, för att locka nya medarbetare till myndigheten då man har ett stort rekryteringsbehov, och dels handlar det om att öka kännedomen och bredden om verksamheten för sitt egna existensberättigandes skull. Ett behov som i princip är gemensamt för alla offentliga, skattefinansierade organisationer. En ökad (positiv) närvaro i medierna bidrar också internt, vilket är nog så viktigt, till stolthet och energi hos medarbetarna.

Mitt råd kan låta enkelt, men kräver aktivt och långsiktigt arbete. Utveckla och vårda dina medierelationer så följer många positiva följdeffekter för din verksamhet.

/Niklas Ahlgren

Det här inlägget postades i #blogg100, Kommuner, Landstingen, Myndigheter, Offentlig kommunikation, Varumärkesarbete. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s