Ordets makt & ojämställda strukturer

Det finns ord och uttryck som nästan aldrig används i fråga om pojkar. ”Duktig flicka” är ett sådant. ”Bossig” är ett annat.

I förra veckan lanserades kampanjen Ban Bossy, ett initiativ av Sheryl Sandberg, Facebooks operativa chef. Hon har skrivit succéboken Lean In som handlar om hur det är att vara kvinna i en mansdominerad företagsvärld. I kampanjen syns inflytelserika amerikanska kvinnor, däribland Beyoncé och Condoleezza Rice, för att uppmärksamma skillnaden mellan att uppfattas som bossig och att faktiskt vara en person med utmärkande ledaregenskaper.

Givetvis är det inte bara i företagsvärlden som kvinnor trycks tillbaka av olika anledningar. Ofta sker det inte ens med ord, utan av egen ovilja att sticka ut på ‘fel’ sätt. Här kan rätt form av uppmuntran och kritik spela en avsevärd roll.

Sandberg menar att när en man kommer med kritiska perspektiv eller understryker sin kompetens anses han driven och målmedveten. När en kvinna gör detsamma, riskerar hon att anses osympatisk och bossig.  På hemsidan BanBossy.com har man samlat tips och informationsmaterial för bl.a. föräldrar och lärare om hur de kan stötta tjejer att våga ta sin rättmätiga plats i klassrummen och övriga samhället.

BanBossy

Ett annat sådant initiativ är Golden Rules of Leadership. Det är en kampanj som Gullers grupp har hjälpt Tillväxtverket att utveckla med sikte att få fler kvinnor att nå ledande positioner genom att de med maktpositioner delar med sig av sina nätverk och lyfter fram kvinnor som förebilder.

GoldenRules

Även om ingen enskild kampanj kan ändra på ojämställda strukturer, kan de peka på något viktigt och påminna om en erfarenhet som delas av miljontals kvinnor världen över. Båda dessa kampanjer belyser på så sätt styrkan i ordets makt men också att världen är föränderlig. Vill du också bli en samhällsaktör som bidrar till framtidens företagskultur, skriv då under på de gyllene reglerna för kvinnligt ledarskap.

/Sara Farhoudi

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Digitalt, Från utlandet, Sociala medier, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s