När gratisarbetet biter tillbaka

Alla ska få betalt för nedlagd tid. Det är min grundparoll. Inom PR branschen handlar mycket om att förpacka innehåll i en så pass intressant form att det delas av användare gratis på grund av sin relevans, eftersom det medför ett värde för användaren.

Men när det krävs arbete med att aktivt sprida innehåll eller där användaren lägger ner mycket tid och energi för att delta i en kampanj går vi mot en hårfin gräns. När blir det gratisarbete?

I höstas skapade vi kampanjen #lovefrukost för Arla där vi ville få fler unga att äta frukost genom ett program där Instagram och principer från psykologi integrerades. Vi spred kampanjen genom PR, men vi ville också engagera Sveriges största Instagrammare och nå deras följare. Därför var det en självklarhet att vi betalade dem för sin tid och sitt engagemang trots att innehållet var ytterst relevant för dem. Det handlar om att visa värde för den plattformen de själva har tagit fram och driver. Vi var också tydliga med att märka inläggen som sponsrade av Arla. Dagens Media skrev då en lång artikel kring fenomenet som hade kunnat bli väldigt negativ om vi inte haft rent mjöl i påsen.

Många väljer ändå att inte betala spridarna utan ger kanske gratis prylar istället, om de ger något alls. Senast i blåsvädret i veckan var JC som gjorde en tävling där de engagerade unga tecknare. Men det var inte bara en bild som skulle tas fram. Det var ett helt nytt grafisk manér för kedjan. Första pris var 10 000 och jeans för 5000 kr vilket kan tyckas billigt för det arbetet.

Sajten Svenska Tecknare uppmärksammande detta och JC har nu sett över betalningen. Nu är JC definitivt inte ensamma. Det finns många företag som använder det klassiska ”kul att synas” argumentet för att få gratis arbetskraft. Därför är det bra att detta uppmärksammas.

Ingenting är gratis. Om du tror det kommer det förr eller senare och biter dig i rumpan.

/Johan Larsson

Det här inlägget postades i #blogg100, Digitalt, Juridik, Sociala medier, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s