Skillnaden mellan cement och intellektuella tjänster

Idag upphandlar stat, landsting och kommuner varor och tjänster för 820 miljarder årligen. Merparten är förstås varor. Men en ökande andel tjänster ska också upphandlas. Det är nödvändigt och bra. Konkurrensen bidrar till att öka effektiviteten och lagen skyddar mot vänskapskorruption och osunda affärsmetoder. Synd då att tillämpningen av lagen när det gäller köp av tjänster ofta görs så okänsligt och krångligt att intentionerna i lagen motverkas. För den som ska upphandla tjänster – oavsett om det är advokater, revisorer eller kommunikations- eller managementtjänster – följer här tre råd för dig som vill prioritera kvalitet i ditt val!

1. Låt kvaliteten styra.
Ingen tror att den kan köpa en Ferrari till priset av en Fiat. Det samma gäller tjänster. De skickligaste konsulterna är dyrare och ska vara det. Vill du ha excellenta utförare – låt kvaliteten – inte priset styra ditt urval.

2. Forma tydliga kriterier.
Låt den som deltar i upphandlingen visa vad den kan – till exempel genom att lösa ett fiktivt uppdrag. Det ger dig snabbt möjlighet att skilja insatta från oinsatta, erfarna från oerfarna, kreativa idéer från dussinlösningar.

3. Låt de som klarar grundkraven i en upphandling presentera sig muntligt.
I allt ökande utsträckning innehåller de upphandlingar vi deltar i en muntlig presentation. Det är bra. Det är rimligt att den som ska upphandla tjänster där exempelvis ledningen för ett landsting med tusentals anställda och miljardomsättning får möjlighet att bedöma en leverantör ansikte mot ansikte.

Vill du ha fler tips på hur du gör bra upphandlingar. Gå in på Pr-branschens hemsida www.precis.se så hittar du en utmärkt upphandlingsguide.

/Hans Gennerud

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Det offentliga och näringslivet, Kommuner, Landstingen, Myndigheter, Upphandling. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s