Vikten av att mäta och visa resultat

Vi som arbetar med kommunikation måste kunna visa på och mäta resultat av de insatser som vi genomför. Sedan jag pluggade kommunikation i mitten av 80-talet har detta varit något av ett återkommande upprop.

Ändå händer det rätt sällan. Det är synd. För ofta gör en mätning att man lär sig en hel del som kommunikatör – utöver att man kan visa vilka effekter man har skapat.

Varför händer det inte då?

Orsak 1. Ingen budget.
Må så vara. Då kan man ändå planera som om man skulle mäta – strategi- och målgruppsarbete blir rätt mycket vassare om man inbillar sig att man ska mäta. Dessutom finns det ofta smarta och billiga sätt att mäta om man bara tänker efter före.

Orsak 2. Tror inte att det går.
Jag tror att jag har hört att det inte går att följa upp informationsinsatser minst hundra gånger. Det är klart att det gör – om man vill och vet vad man ska mäta. Om man bara vet vad man vill åstadkomma, steg för steg, och vem som är aktörer i detta så går det alldeles utmärkt.

Orsak 3. Vet inte hur.
Så kan det förstås vara. Då tycker jag att man kan fråga någon som vet. Är man på ett större företag eller organisation finns det ofta personer att fråga där. Eller så frågar man någon utanför organisationen – konsult eller annan. Eller läser på.

Orsak 4. Det är läskigt.
Ja. Det är läskigt. En mätning kan obarmhärtigt visa att det man gjorde inte ledde till någonting alls. Det kanske inte är så kul. Men å andra sidan är det ju bättre att veta det än att inte veta det, inte minst om det är så att man som kommunikatör hävdar att kommunikation är avgörande för att målen för en organisation, ett projekt etc ska nås.

Mitt entydiga råd är: Mät och undersök vad du gör och vad det ger. Låt dig inte stoppas av att du inte har budget, inte kan eller inte vågar. Gör det. Du kommer att få en massa underlag för att fatta klokare beslut och undvika kostsamma felgrepp. Du får kontroll på att det du vill ska hända verkligen händer. Du får bättre underlag för att sätta realistiska mål. Du kommer att bättre kunna visa på vad dina insatser ger tillbaka till organisationen – ekonomiskt eller på andra sätt. Och du visar att du tar ditt arbete och dina resultat på allvar. Du blir helt enkelt en bättre kommunikatör. Och det vinner både du och det företag du arbetar på.

/Annika Sjöberg

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Mätningar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s