Brottsoffer eller konsumentperspektiv?

Medierna har makten. De väljer vad som ska återberättas för oss och på vilket sätt. Som läsare är det viktigt att inte bara se till huvudbudskapet i en nyhet utan även se vad som finns i historien men inte lyfts av journalisten.

Låt mig presentera en av de mest snedvridna nyhetsrapporteringarna jag hörde talas om under min studietid vid McGill University i Montréal, Kanada. Mellan 1983 och 2002 åkte grisuppfödaren Robert Pickton till Vancouvers slumområde och kidnappare prostituerade och narkotikamissbrukande kvinnor. Efter att ha dödat kvinnorna gav han deras kroppar till grisarna på sin farm. 2007 dömdes han för mord på sex kvinnor. Straffet blev 25 år utan möjlighet till villkorlig frigivning – det då hårdaste möjliga straffet i Kanada. Pickton själv menade att han mördat 49 kvinnor och att han kände en besvikelse över att inte ha nått upp till 50.

Hemskt och fruktansvärt tänker du. Stackars brottsoffer och stackars anhöriga. Stackars de familjer som än idag inte vet om deras försvunna dotter, syster eller flickvän föll offer för denna seriemördare. Detta är vad jag trott att tidningarna skulle skriva om; kvinnornas tragiska öden och en seriemördarens grymhet.

Medierna valde en annan väg. De återberättade historien utifrån ett konsumentperspektiv – hade man inte vetat bättre hade man trott att det var Sverker Olofsson (a.k.a Mr. Plus) som höll i pennan. Mycket fokus låg på hur hemskt det var för de konsumenter som köpt kött från gården antagligen ätit grisar som till stor del fötts upp på kvinnokroppar. ”Human meat alert on pigfarm” skrev BBC, ”Human remains may have gotten in meat” skrev Seattle Pi. Ett annat fokus var de stora rättegångskostnaderna. Relativt lite medieutrymme gick fick de mördade kvinnorna – och deras anhöriga.

Så nästa gång du läser en nyhet – fråga dig själv om det finns andra aspekter av händelsen än de som media tar upp.

/Rebecka Berntsson Eskilstorp

Annonser
Det här inlägget postades i #blogg100, Från utlandet, Juridik, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s