Volvo, #davecalls och vikten av att släppa taget

The noble art of letting go. En fin låt av norska sångerskan Rebekka Karijord. Men även talande om att posta innehåll i sociala medier.

Så fort producenter postar något på internet är det fritt fram för tolkningar. Och tolkningar kommer i bästa fall. Fenomenet kallas ofta för sk. spoofs. Definitionen kan översättas till ”En mild form av satir eller parodi, att driva med någon på ett humoristiskt sätt”. Spoofs är något positivt. Det innebär att den första producenten tagit fram innehåll med så pass stort värde att tittaren vill interagera med det, och i förlängningen skapa nytt innehåll.

Volvo har fått sin beskärda del av spoofs. Van Damme-spoofsen cirkulerade varmt för en tid sedan med allt från epic splits i tuk-tuks och kundvagnar. Detsamma gäller Zlatan-filmen där SHRIC (Supportin Human Rights In China) gjort en spoof kring de övertramp mot mänskliga rättigheter som sker i Kina i skrivande stund. En spoof som berör mig betydligt mer än originalet.

Många har skrattat åt en mängd spoofs på Ellen DeGeneres  numera ikonmärkta selfie från Oscarsgalan. Den senaste spoofen som tagit internet med storm är David Camerons något stagade selfie när han pratar med Barack Obama. Under hashtaggen #davecalls svämmar nu internet över med bilder på både kända och icke-kända producenter som vill vara med i samtalet.

article-2574745-1C1551F900000578-917_634x702

Det finns möjligheter om du vågar vara först med att etablera en ny spoof. Skapa en rolig spoof, släpp lös den i dina flöden. En stor skara potentiella följare kommer att tacka dig och haka på om du lyckas bra.

Jag hoppas att alla ser spoofs som något positivt idag snarare än ett hot mot varumärke eller image. Att skapa virala kampanjer handlar i stor utsträckning om att våga släppa taget. Och vem vill inte att deras kampanj ska få vingar?

/Johan Larsson

 

Det här inlägget postades i #blogg100, Digitalt, Humor, Sociala medier, trender. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s