Knarkare eller bantare – med vilka kommunicerar du?

På ett av våra frukostseminarium i förra veckan var det ett resonemang som fastnade extra hårt i tankarna, nämligen medieprofessor Jesper Strömbäcks beskrivning av svenskarnas mediekonsumtion över tid. I korthet kan man säga att vi som en konsekvens av mediesamhällets ökade utbud går allt mer mot att bli antingen knarkare eller bantare av nyheter. Varför? Jo, därför att vi kan.

En gång i tiden när Sverige hade monopol på radiosändningar, bara hade två TV-kanaler och internet bara fanns som en vag tanke hos några få, var nyheter svåra att undvika för den som ville ta del av medieutbudet. I väntan på att Söndagsöppet, Sportnytt eller Tracks skulle börja fick man sig en dos nyheter till livs vare sig man ville det eller inte. Och därmed delade svenskarna en hyfsat gemensam bild av omvärlden.

Graf

I dag är det annorlunda. Den nyhetsintresserade har idag ett enormt utbud att frossa i – internationell nyhetstidningar, podcasts, politiska bloggar, nischade magasin etc. – samtidigt som det är fullt möjligt att konsumera stora mängder media utan att behöva stöta på någon större mängd nyhetsjournalistik. En utveckling som sammanfattas av 23-åriga Ludvig i ett inslag från P3 Nyheter där han beskriver när han tar del av TV-nyheter.

”Om det går dåliga program på 6:an och vi har TV:n igång”

Utöver det faktum att svenska mediekonsumenter allt mer söker upp eller undviker nyheter, slår Strömbäck fast att vi inom varje respektive nisch konsumerar media allt mer homogent. Lite förenklat: nyhetssökarna läser samma DN, lyssnar på samma lördagsintervju i P1, prenumererar på samma Fokus och lyssnar på samma podcast från Financial Times medan nyhetsundvikarna lyssnar på samma Mix Megapol, läser samma Metro och tittar på samma program på TV3.

Vilka konsekvenser det här informationsgapet har på samhällsdebatten i förlängningen går det bara att sia om. Men helt klart är det något att ta i beaktning för den som via massmedier vill påverka en bred opinion. Djuplodande eller grundläggande – samhällsinformation landar annorlunda hos nyhetsknarkaren jämfört med hos nyhetsbantaren. Med vem vill du kommunicera?

/Cecilia Wemming

Det här inlägget postades i #blogg100, Demokrati, Digitalt, e-demokrati, Värderingar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s